This site
is mobile
responsive
MIDA menawarkan bantuan-bantuan berikut kepada para pelabur:
Wakil-wakil kanan daripada agensi kerajaan utama ditempatkan di Ibu Pejabat MIDA di Kuala Lumpur untuk memberikan nasihat kepada pelabur mengenai dasar dan prosedur kerajaan. Wakil-wakil ini termasuk pegawai daripada Jabatan Imigresen, Kastam Diraja Malaysia dan Telekom Malaysia Berhad. MIDA juga bekerjasama rapat dengan pegawai daripada Jabatan Tenaga Kerja, Jabatan Alam Sekitar dan Tenaga Nasional Berhad.
Apakah jenis permohonan yang dinilai oleh MIDA?
MIDA menilai permohonan-permohonan berikut:
Syarikat boleh menyerahkan permohonan mereka dan menjejaki status secara dalam talian di investmalaysia.mida.gov.my
Apakah keperluan ekuiti bagi projek-projek baharu, pembesaran atau pelbagaian?
Mulai 17 Jun 2003, pelabur asing kini dibenarkan memegang 100% ekuiti untuk semua pelaburan dalam projek baru, serta projek pembesaran atau pelbagaian oleh syarikat yang ada dalam sektor perkilangan, tanpa mengira paras eksportnya.
Bagaimana MIDA bertindak sebagai pusat sehenti dalam memudahcara dan membantu pelabur?
Sejak MIDA mula beroperasi pada 1967, MIDA terus memainkan peranan strategik dalam menarik dan memudah cara pelabur dengan usaha niaga mereka di Malaysia. MIDA tersedia di luar negara dan di seluruh Malaysia melalui pejabat global dan serantau sambil bekerjasama dengan kerajaan negeri dan agensi utama untuk membantu keperluan pelabur. Wakil-wakil turut ditempatkan di ibu pejabat MIDA di Kuala Lumpur untuk memberikan nasihat kepada pelabur mengenai dasar dan prosedur kerajaan. Wakil-wakil ini termasuk pegawai daripada Jabatan Imigresen, Kastam Diraja Malaysia dan Telekom Malaysia Berhad. MIDA juga bekerjasama rapat dengan pegawai daripada Jabatan Tenaga Kerja, Jabatan Alam Sekitar dan Tenaga Nasional Berhad.
Untuk maklumat lanjut mengenai kemudahan perniagaan yang disediakan oleh MIDA, sila klik di sini.
Apakah itu Portal InvestMalaysia?
Portal ini merupakan portal permohonan dalam talian dimana syarikat boleh menyerahkan permohonan mereka di sini dan menyemak status permohonan tersebut di Portal InvestMalaysia.
Apakah jenis permohonan yang boleh saya serahkan di Portal InvestMalaysia?
Modul yang tersedia termasuk permohonan lesen pengilang (e-ML), surat pengecualian daripada ML, insentif (e-Insentif), jawatan ekspatriat dan status Pejabat Perwakilan/Pejabat Serantau (RE/RO), Pengecualian Duti Import/Cukai Jualan (JPC) dan Surat Pengesahan MIDA (SPM) serta Jualan Domestik.
Apakah kriteria untuk memohon lesen pengilang?
Syarikat-syarikat perkilangan dengan dana pemegang-pemegang saham RM2.5 juta ke atas ATAU menggaji 75 atau lebih pekerja-pekerja sepenuh masa boleh memohon Lesen Pengilang.
Berapa lamakah masa diambil untuk meluluskan lesen pengilang?
Berdasarkan Piagam Pelanggan MIDA, Lesen Pengilang akan diluluskan dalam masa tujuh hari (trek pantas) atau empat minggu (trek biasa) mulai tarikh maklumat lengkap diterima.
Bagaimanakah cara untuk menyemak status permohonan syarikat saya?
Semua permohonan yang diterima akan dikeluarkan surat perakuan yang akan menyatakan nama Pegawai / Timbalan Pengarah / Pengarah Bahagian Industri yang berkenaan. Pemohon dinasihatkan untuk menghubungi pegawai masing-masing mengenai status permohonan.
Status permohonan dalam talian juga boleh disemak melalui Portal InvestMalaysia .
Sekiranya syarikat saya dikecualikan dari Lesen Pengilang, apakah dokumen lain yang boleh saya perolehi dari MIDA?
Pemohon boleh mendapatkan ‘Surat Pengesahan untuk Pengecualian daripada Lesen Pengilang’ dengan mengemukakan permohonan melalui http://investmalaysia.mida.gov.my/ dan harus menyerahkan salinan dokumen berikut: –
Bolehkah saya mengemukakan permohonan lesen pengilang secara dalam talian?
Pemohon boleh menyerahkan permohonan mereka melalui Portal InvestMalaysia di http://investmalaysia.mida.gov.my/
Bolehkah saya menyerahkan permohonan saya dalam salinan bercetak?
Semua permohonan untuk Lesen Pengilang dan ICA10 dalam bentuk salinan bercetak tidak lagi diterima kerana permohonan boleh dibuat secara dalam talian melalui Portal InvestMalaysia dihttp://investmalaysia.mida.gov.my/
Untuk maklumat terperinci, sila lawati bahagian Memulakan Perniagaan’.
Apakah insentif utama bagi sektor perkilangan dan perkhidmatan?
Terdapat 2 insentif cukai utama bagi sektor-sektor perkilangan dan perkhidmatan:
Apakah perbezaan antara Taraf Perintis dan Elaun Cukai Pelaburan?
Sebuah syarikat yang diluluskan sijil Taraf Perintis boleh menikmati pengecualian cukai di antara 70% – 100% daripada pendapatan berkanun selama 5 hingga 10 tahun, manakala bagi Elaun Cukai Pelaburan, sebuah syarikat itu boleh menerima elaun-elaun di antara 60% – 100% ke atas perbelanjaan modal layak yang dilakukan dalam tempoh 5 hingga 10 tahun.
Projek-projek yang mengambil masa lama untuk membuat keuntungan dan melibatkan perbelanjaan modal yang besar, lebih bermanfaat memilih Elaun Cukai Pelaburan. Syarikat-syarikat harus meneliti pilihan ini sebelum memohon sama ada Taraf Perintis atau Elaun Cukai Pelaburan.
Bagaimanakah sesebuah syarikat memohon Taraf Perintis/Elaun Cukai Pelaburan?
Pemohon boleh menyerahkan permohonan mereka melalui http://investmalaysia.mida.gov.my/.
Bolehkah saya menyerahkan permohonan saya dalam salinan bercetak?
Penyerahan permohonan dalam bentuk salinan bercetak tidak lagi diterima kecuali untuk permohonan insentif yang berikut:
Borang boleh dimuat turun di sini .
Sekiranya syarikat saya tidak memiliki Lesen Pengilang, bolehkah saya memohon Taraf Perntis/Elaun Cukai Pelaburan?
Syarikat yang dikecualikan Lesen Pengilang layak memohon Taraf Perintis/Elaun Cukai Pelaburan sekiranya produk/aktiviti byang dijalankan adalah digalakkan dan projek memenuhi kriteria lain yang berkaitan.
Bagaimanakah saya boleh mengesahkan yang produk-produk/aktiviti-aktiviti saya layak memohon insentif-insentif ini?
Anda boleh menyemak senarai aktiviti & produk digalakkan yang boleh didapati (di sini ) atau mengetahui lebih lanjut di bahagian Borang dan Garis Panduan di laman web ini. Anda juga boleh merujuk kepada penerbitan yang berkaitan di sini .
Berapa lamakah masa yang diambil untuk proses permohonan insentif tersebut?
Permohonan insentif akan diproses dan keputusan akan dibuat dalam masa 6 minggu mulai tarikh maklumat lengkap diterima.
Bagaimanakah saya boleh mengetahui status permohonan insentif syarikat saya?
Semua permohonan yang diterima akan mendapat surat perakuan yang menyatakan nama Pegawai/Timbalan Pengarah/Pengarah bagi Bahagian Industri yang berkenaan. Pemohon diminta untuk menghubungi pegawai masing-masing mengenai status permohonan.
Status permohonan dalam talian juga boleh disemak melalui Portal InvestMalaysia.
Apakah perbezaannya antara jawatan utama dan jawatan bertempoh?
Jawatan utama ialah jawatan yang boleh dipegang selama-lamanya oleh warganegara asing berdasarkan hak milikan syarikat asing. Itu juga bergantung pada jumlah modal berbayar syarikat dan jenis produk/industri yang terlibat. Kelulusan tertakluk pada jumlah minimum modal berbayar syarikat..
Jawatan bertempoh ialah jawatan yang diluluskan sehingga 3-5 tahun untuk jawatan eksekutif yang memerlukan kelayakan profesional dan pengalaman praktikal, dan 2 tahun untuk jawatan bukan eksekutif yang memerlukan kemahiran dan pengalaman teknikal. Ini tertakluk kepada ketiadaan rakyat Malaysia untuk mengisi jawatan tersebut.
Untuk membolehkan syarikat layak untuk memohon jawatan ini, rakyat Malaysia mesti dilatih untuk akhirnya mengambil alih jawatan tersebut.
Apakah yang harus saya sediakan sebelum menyerahkan permohonan untuk jawatan ekspatriat kepada MIDA?
Berkuat kuasa 1 Januari 2021, mana-mana syarikat yang berhasrat untuk menggaji pegawai ekspatriat dikehendaki mengiklankan kekosongan jawatan sekurang-kurangnya 30 hari di portal MYFutureJobs sebelum menyerahkan permohonan jawatan ekspatriat kepada MIDA. Syarikat tersebut akan diminta untuk menjalankan proses temu duga untuk mencari bakat tempatan. Syarikat itu juga mesti mematuhi garis panduan Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO).
Untuk sebarang pertanyaan berkenaan portal MYFutureJobs sila hubungi Pusat Khidmat Pelanggan di talian 1-300-22-8000 / 03- 8091 5300 atau e-mel [email protected]
Adakah terdapat sebarang pengecualian pengiklanan jawatan kosong sebelum menyerahkan permohonan jawatan ekspatriat kepada MIDA?
Ya, pengecualian pengiklanan jawatan kosong diberikan kepada kategori berikut:
Jawatan mahir khusus tidak secara automatik dikecualikan daripada mengiklankan kekosongan dalam portal MYFutureJobs. Jawatan mahir khusus termasuk kemahiran khusus dan/atau unik serta kecekapan strategik untuk menjalankan tugas yang ditetapkan oleh syarikat.
Apakah proses permohonan pengecualian pengiklanan jawatan kosong?
Syarikat boleh memohon pengecualian pengiklanan dalam portal MYFutureJobs daripada PERKESO dengan melengkapkan Borang PDKK (Pegawai Dagang Mahir Khusus) melalui ( http://bit.ly/PDKKPERKESO). Justifikasi terperinci sebab jawatan itu memerlukan pengecualian khas perlu ditunjukkan dalam borang.
Syarikat akan dikecualikan daripada pengiklanan dalam portal MYFutureJobs sekiranya jawatan tersebut diberikan pengecualian oleh PERKESO melalui e-mel: [email protected]. Kemudian, syarikat tersebut boleh terus memohon jawatan dagang kepada Agensi Melulus.
Sekiranya jawatan tersebut didapati tidak berada di bawah mahir khusus, syarikat itu akan diminta untuk mengiklankan kekosongan jawatan tersebut di portal MYFutureJobs untuk tempoh minimum 30 hari dan menjalankan proses temu duga untuk mencari bakat tempatan. Syarikat perlu menyerahkan Sijil Jawatankuasa Penggajian Pegawai Dagang (JPPD) daripada PERKESO semasa memohon jawatan ekspatriat kepada Agensi Melulus.
Bagaimanakah untuk memohon lanjutan atau jawatan pegawai dagang tambahan?
Semua permohonan jawatan ekspatriat daripada syarikat baharu dan sedia ada (termasuk syarikat yang tidak melibatkan pengembangan atau pempelbagaian) dalam sektor perkilangan dan perkhidmatan terpilih* hendaklah dibuat secara dalam talian melalui portal InvestMalaysia https://investmalaysia.mida.gov.my.
Berapa lamakah masa yang diambil untuk proses permohonan jawatan ekspatriat?
Permohonan jawatan ekspatriat akan diproses dan keputusan akan dibuat dalam masa tiga puluh (30) hari mulai tarikh maklumat lengkap diterima.
Bagaimana cara untuk syarikat memohon pengecualian duti import dan / atau cukai jualan?
Permohonan pengecualian duti import dan/atau cukai jualan perlu diserahkan secara dalam talian melalui Portal InvestMalaysia (https://investmalaysia.mida.gov.my).
Apakah jenis permohonan yang boleh diserahkan untuk pengecualian duti import dan/atau cukai jualan?
Permohonan pengecualian duti import dan/atau cukai jualan yang melibatkan perkara berikut perlu diserahkan secara dalam talian melalui https://investmalaysia.mida.gov.my:
Permohonan Surat Pengesahan MIDA (SPM) untuk menuntut pengecualian duti import dan / atau cukai jualan daripada Jabatan Kastam Diraja Malaysia ke atas mesin / peralatan / alat ganti / alat ganti utama / treler kontena /alatan / komponen / bahan khusus / barangan guna habis khusus untuk perkara berikut::
Berapa lamakah masa yang diperlukan untuk menerima keputusan mengenai permohonan pengecualian duti import dan / atau cukai jualan?
Keputusan akan dibuat dalam masa 4 minggu daripada tarikh maklumat lengkap diterima.
Apakah dokumen sokongan yang perlu dilampirkan dalam borang permohonan dalam talian?
Syarikat yang memohon pengecualian harus mengemukakan salinan dokumen berikut:
Apakah prosedur untuk memohon pengecualian duti import dan / atau cukai jualan?
Sila rujuk garis panduan dan prosedur untuk permohonan pengecualian duti import dan/atau cukai jualan di sini.
Bolehkan syarikat perkilangan dalam Kawasan Industri Bebas (FIZ) / Gudang Perkilangan Berlesen (LMW) mengemukakan permohonan bagi pengecualian duti?
Mulai 1 Januari 2011, semua permohonan pengecualian duti oleh syarikat perkilangan dalam Kawasan Perindustrian Bebas (FIZ) / Gudang Perkilangan Berlesen (LMW) untuk penjualan barangan siap mereka ke Kawasan Utama Kastam (PCA) harus diserahkan terus kepada Jabatan Kastam Diraja Malaysia / pejabat kastam terdekat.
Apakah subsektor perkhidmatan yang layak untuk memohon status dan / atau insentif dan / atau permohonan ekspatriat melalui MIDA?
Syarikat yang menjalankan perkhidmatan atau aktiviti terpilih berikut boleh memohon status dan/atau insentif dan/atau ekspatriat:
Syarikat yang menjalankan perkhidmatan atau aktiviti terpilih berikut boleh memohon produk tambahan dan/atau ekspatriat:
Untuk maklumat lebih terperinci, sila rujuk buku panduan ‘Malaysia: Pelaburan dalam Sektor Perkhidmatan’ di sini .
Apakah prosedur untuk memohon status dan / atau insentif dan / atau permohonan ekspatriat untuk subsektor perkhidmatan di atas?
Semua permohonan (tidak termasuk Permohonan Penggantian Jawatan Ekspatriat untuk RE/RO dan Borang Penilaian Pematuhan Tahunan untuk PH) harus dibuat secara dalam talian melalui Portal InvestMalaysia ( https://investmalaysia.mida.gov.my).
Permohonan Penggantian Jawatan Ekspatriat untuk RE/RO dan Borang Penilaian Pematuhan Tahunan untuk PH harus diserahkan secara manual dalam tiga (3) set menggunakan borang berkaitan kepada:
Ketua Pegawai Eksekutif
Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA)
MIDA Sentral
No. 5, Jalan Stesen Sentral 5
Kuala Lumpur Sentral
50470 Kuala Lumpur
Berapa lamakah masa yang diperlukan untuk menerima keputusan permohonan?
Permohonan akan diproses, dan keputusan akan disampaikan kepada pemohon dalam waktu enam minggu daripada tarikh maklumat lengkap diterima.
Bilakah perlu memohon Sijil Taraf Perintis?
Permohonan Sijil Perintis harus diserahkan kepada MIDA dalam tempoh 24 bulan mulai tarikh surat kelulusan insentif. Selepas menyerahkan permohonan, syarikat pemohon hendaklah memenuhi salah satu syarat berikut:
Bagaimana cara memohon Sijil Taraf Perintis?
Permohonan hendaklah dibuat secara dalam talian melalui https://investmalaysia.mida.gov.my
Bagaimanakah MIDA menentukan Tarikh Pengeluaran untuk Sijil Perintis?
Tarikh Pengeluaran untuk Sijil Perintis akan ditentukan berdasarkan perkara berikut:
Berapa lamakah masa yang diperlukan untuk memproses permohonan Sijil Perintis?
Permohonan Sijil Perantis akan diproses dalam masa 30 hari setelah penerimaan permohonan yang lengkap daripada syarikat.
Adakah syarikat dibenarkan untuk melanjutkan permohonan Sijil Perintis sekiranya mereka tidak dapat memenuhi syarat tersebut?
Syarikat boleh memohon untuk mendapatkan lanjutan bagi mendapatkan Sijil Perintis kepada MIDA dalam tempoh 24 bulan daripada tarikh surat kelulusan insentif, dengan memberikan justifikasi dan alasan yang kukuh. Permohonan pelanjutan akan dinilai berdasarkan merit setiap kes.
Bagaimana jika syarikat gagal mengemukakan permohonan Sijil Perintis dalam jangka waktu yang ditentukan dalam surat kelulusan insentif?
MIDA akan memulakan proses penarikan insentif. Untuk pertanyaan lanjut, sila hubungi Bahagian Pematuhan Pelaburan (di sini).
ii. Permohonan Bagi Penentuan Tarikh Berkuatkuasa Elaun Cukai Pelaburan
Bilakah perlu untuk memohon Penentuan Tarikh Berkuatkuasa bagi Elaun Cukai Pelaburan?
Permohonan hendaklah diserahkan kepada MIDA dalam masa 24 bulan mulai tarikh surat kelulusan insentif melalui https://investmalaysia.mida.gov.my.
Berapa lamakah masa yang diperlukan untuk memproses permohonan Penentuan Tarikh Berkuatkuasa Elaun Cukai Pelaburan?
Permohonan akan diproses dalam masa 30 hari setelah penerimaan permohonan yang lengkap daripada syarikat.
iii. Permohonan Pengesahan Pematuhan Elaun Cukai Pelaburan
Bilakah saya perlu memohon ‘Pengesahan Pematuhan bagi Elaun Cukai Pelaburan’?
Permohonan hendaklah diserahkan kepada MIDA dalam tempoh insentif berkesan. Syarikat perlu mendapatkan kelulusan untuk Pengesahan Pematuhan kepada Elaun Cukai Pelaburan sebelum membuat tuntutan cukai dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). Permohonan hendaklah dibuat secara dalam talian melalui https://investmalaysia.mida.gov.my.
Berapa lamakah masa yang diperlukan untuk memproses permohonan Pengesahan Pematuhan bagi Elaun Cukai Pelaburan?
Permohonan akan diproses dalam masa 30 hari selepas penerimaan permohonan yang lengkap daripada syarikat.
Permohonan Pasca Perlesenan
Bagaimanakah cara untuk membuat pindaan atau perubahan pada Lesen Pengilang saya?
Syarikat yang perlu membuat sebarang pindaan/perubahan pada Lesen Pengilang mereka (seperti pertukaran nama syarikat, pindaan alamat kilang, pertukaran lokasi kilang, salinan dan penggabungan Lesen Pengilang dll.) boleh menyerahkan permohonan pasca pelesenan mereka melalui https://investmalaysia.mida.gov.my.
Bagaimanakah cara untuk mengemas kini atau mengecualikan syarat Lesen Pengilang saya?
Syarikat yang perlu mengemas kini syarat Lesen Pengilang / untuk mengecualikan beberapa syarat (seperti syarat ekuiti dan eksport) boleh menyerahkan permohonan mereka melalui https://investmalaysia.mida.gov.my.
Berapa lamakah masa yang diperlukan untuk memproses permohonan Pasca Perlesenan?
Permohonan akan diproses dalam masa 30 hari selepas penerimaan permohonan yang lengkap daripada syarikat.
Portal InvestMalaysia
Portal Invest Malaysia boleh diakses melalui https://investmalaysia.mida.gov.my.
Siapakah yang boleh saya lantik sebagai Orang Diberi Kuasa untuk syarikat saya?
Sesiapa sahaja dalam syarikat yang memegang jawatan Pengurus dan ke atas boleh menjadi Orang Diberi Kuasa.
Saya telah melantik perunding. Bolehkah mereka menjadi Orang Diberi Kuasa?
Ya. Walau bagaimanapun, syarikat perlu mengeluarkan surat kebenaran sebagai pengesahan pelantikan perunding.
Bolehkah lebih daripada seorang pekerja syarikat dibenarkan untuk mendaftar di Portal InvestMalaysia?
Ya. Sebuah syarikat boleh mendaftarkan lebih daripada seorang pekerja sebagai Orang Perhubungan untuk mengurus akaun InvestMalaysia.
Bagaimanakah cara untuk menambah lebih ramai pekerja sebagai Orang Perhubungan untuk syarikat saya?
Setiap pekerja perlu mendaftar akaun di Portal InvestMalaysia sebelum mereka boleh ditambah sebagai Orang Perhubungan untuk syarikat.
Kemudian, Orang Perhubungan tersebut harus mengedit Profil Syarikat dan klik ‘Tambah Rekod’ di bahagian Orang Perhubungan. Langkah yang sama terpakai untuk sebarang perubahan pada Orang Perhubungan untuk syarikat.
Saya ingin memohon Lesen Pengilang dan terdapat empat (4) pilihan iaitu projek baharu/regularisasi/pembesaran/pelbagaian. Pilihan manakah yang harus saya pilih?
Untuk syarikat baharu yang belum memulakan sebarang pengeluaran komersial, sila pilih pilihan ‘Lesen Pengilang Baharu’.
Untuk syarikat sedia ada, sila rujuk penerangan jenis Lesen Pengilang yang berbeza di bawah:-
Saya memiliki sebuah syarikat sedia ada. Saya ingin memohon Lesen Pengilang sebagai projek regularisasi/pembesaran/pelbagaian tetapi sistem tidak membenarkan saya memilih jenis permohonan ini. Bagaimanakah cara untuk meneruskannya?
Sila kemas kini rekod anda yang diluluskan dengan MIDA di bahagian Profil Industri. Selepas rekod disahkan oleh MIDA, anda akan dapat memilih jenis permohonan Lesen Pengilang tersebut.
Bagaimanakah cara untuk memohon permohonan Pasca Kelulusan? [cth. Pasca Kelulusan (Lesen Pengilang), Pasca Insentif, Pasca Kelulusan RERO, Pasca Kelulusan Geran, dll.]
Sila kemas kini rekod anda yang diluluskan dengan MIDA di bahagian Profil Industri. Selepas rekod disahkan oleh MIDA, butang Tindakan akan diaktifkan dan senarai permohonan Pasca Pelesenan / Pasca Insentif akan tersedia.
Saluran Pembayaran MIDA
Saluran Pembayaran MIDA boleh diakses melalui https://mpaychannel.mida.gov.my/.
Apakah itu Saluran Pembayaran MIDA?
Saluran Pembayaran MIDA ialah gerbang pembayaran berasaskan Internet yang membolehkan pembayaran masa nyata untuk pembelian dalam talian bagi produk, perkhidmatan atau pembayaran bil. MIDA menawarkan perkhidmatan ini untuk memudahkan dan mempercepat proses pembayaran untuk pihak berkepentingannya. Ketahui lebih lanjut mengenai portal tersebut di sini: https://mpaychannel.mida.gov.my/.
Adakah nama pengguna dan kata laluan sama dengan akaun saya di Portal InvestMalaysia?
Tidak. Saluran Pembayaran MIDA ialah laman web yang berasingan dan tidak dipautkan ke Portal InvestMalaysia. Jika anda pengguna baharu, sila teruskan mendaftar akaun baharu.
Bolehkah saya membuat pembayaran secara tunai atau melalui pemindahan wang?
Tidak. Buat masa ini, pembayaran hanya boleh dibuat secara dalam talian melalui https://mpaychannel.mida.gov.my/.
Adakah mata wang asing selain Ringgit Malaysia (MYR) diterima untuk pembayaran?
Tidak. Bayaran hanya diterima dalam Ringgit Malaysia (MYR).
Apakah kaedah pembayaran yang diterima?
Kami menerima pembayaran melalui kad kredit, “Business-to-Business” (B2B), “Business-to-Consumer” (B2C) dan ‘e-wallet’.
Saya ialah Orang Diberi Kuasa untuk dua (2) syarikat dan telah mendaftar akaun di Saluran Pembayaran MIDA. Bolehkah saya membeli sijil digital untuk syarikat saya yang satu lagi di bawah akaun yang sama atau adakah saya perlu mendaftarkan akaun baharu?
Tidak. Anda perlu mendaftarkan akaun baharu untuk syarikat yang satu lagi.
Bagaimanakah cara untuk mendapatkan salinan resit untuk pembayaran Sijil Digital saya?
Resit boleh dicetak dilaman sesawang https://mpaychannel.mida.gov.my/
Sila hubungi Bahagian Kewangan dan Akaun MIDA untuk mendapatkan bantuan lanjut:
Pengarah Bahagian Kewangan dan Akaun
Telefon: +603-2263 2479
Email: [email protected]
Bahagian: https://www.mida.gov.my/ms/staffdirectory/bahagian-pengurusan-kewangan-dan-akaun/
Sijil Digital
Apakah itu Sijil Digital?
Sijil Digital ialah tandatangan elektronik yang memberi pengesahan kepada Orang Diberi Kuasa melalui penggunaan PIN (Nombor Pengenalan Peribadi). Pengesahan Sijil Digital memastikan syarikat telah melantik wakil yang dipercayai sebagai Orang Diberi Kuasa untuk tujuan Sijil Digital.
Mengapakah saya memerlukan Sijil Digital?
ASijil Digital diperlukan untuk penyerahan permohonan melalui Portal InvestMalaysia.
Berapakah kos dan tempoh sah Sijil Digital?
Kos Sijil Digital ialah RM1,000 untuk tempoh sah selama dua (2) tahun.
Bagaimanakah cara untuk membuat pembayaran?
Pembayaran untuk Sijil Digital mesti dibuat melalui Saluran Pembayaran MIDA di www.mpaychannel.mida.gov.my.
Saya telah membuat pembayaran untuk Sijil Digital saya dan mendaftar di laman web POS Digicert MYCRS seperti yang diminta oleh Portal InvestMalaysia. Apakah yang harus saya lakukan seterusnya?
Bagaimanakah cara untuk menyemak status permohonan Sijil Digital saya?
Pergi ke https://mycrs.posdigicert.com.my/. Log masuk dan semak status di bawah bahagian Pengurusan Sijil.
Saya dimaklumkan bahawa Sijil Digital saya telah diluluskan dan e-mel daripada [email protected] telah dihantar kepada saya tetapi saya tidak menerimanya. Apakah yang harus yang saya lakukan?
Sila semak tetapan e-mel anda kerana e-mel untuk kelulusan Sijil Digital mungkin telah dihantar ke folder spam/sarap anda. Jika anda tidak menemui e-mel tersebut, sila semak dasar IT syarikat anda sama ada terdapat sebarang sekatan daripada pengirim ‘no-reply’. Pelayan syarikat anda perlu membenarkan penerimaan e-mel daripada pengirim ‘no-reply’.
Saya masih belum menerima kelulusan Sijil Digital selepas 3 hari bekerja. Apakah yang harus saya lakukan?
Sila hubungi Pegawai Perkhidmatan Pelanggan kami di talian 03 – 2267 3633 atau log laporan di https://investmalaysia.mida.gov.my/EIP/CustomerService.aspx.
Saya berjaya mencipta pin dan status pin adalah aktif di laman web POS Digicert MYCRS. Namun, apabila saya mengklik ‘Sahkan Digicert’ di Portal InvestMalaysia, sistem menunjukkan mesej “ID anda belum mempunyai sebarang Sijil Digital, sila daftarkan yang baharu di laman web DigiCert”. Apakah yang harus saya lakukan?
Semak maklumat di ruang Kad Pengenalan / No. Pasport bagi Orang Diberi Kuasa. Pastikan maklumat berikut dan cuba lagi:-
PIN saya disekat. Bagaimanakah cara untuk menetapkan semula PIN saya?
Pergi ke laman web POS Digicert MYCRS. Klik butang TETAPKAN SEMULA PIN yang terletak di sebelah kanan atas halaman web. Masukkan NRIC atau Nombor Pasport anda (tanpa sebarang sengkang atau aksara khas). Semak alamat e-mel berdaftar anda untuk e-mel daripada [email protected]. E-mel ini mengandungi pautan untuk menetapkan semula PIN anda. Klik pada pautan dan ikut arahan pada skrin untuk meneruskannya.
Orang Diberi Kuasa dalam syarikat saya sudah mempunyai Sijil Digital (sijil dikeluarkan) tetapi kami tidak dapat menyerahkan permohonan kami. Apakah yang harus saya lakukan?
Sila sahkan Sijil Digital anda di Portal InvestMalaysia:
Bagaimanakah cara untuk mendapatkan salinan resit bagi pembayaran Sijil Digital?
Sila hubungi Bahagian Kewangan dan Akaun MIDA untuk mendapatkan bantuan:
Pengarah Bahagian Kewangan dan Akaun
Telefon: +603-2263 2479
Maklumat Perhubungan Bahagian https://www.mida.gov.my/ms/staffdirectory/bahagian-pengurusan-kewangan-dan-akaun/
Saya telah membeli Sijil Digital terus dari laman web POS Digicert MYCRS. Namun, saya memerlukan bayaran balik. Bagaimanakah cara untuk meminta bayaran balik?
Sila hubungi POS Digicert di talian 03 – 8800 8008 atau e-mel [email protected].
Saya mempunyai dua (2) syarikat. Bolehkah saya menggunakan Sijil Digital yang sama untuk kedua-dua syarikat?
Tidak. Setiap syarikat perlu mempunyai Sijil Digital yang tersendiri. Sijil Digital terikat dengan Kad Pengenalan Orang Diberi Kuasa dan nombor Pendaftaran Syarikat (ROC).
Pelarasan Harga untuk Sijil Digital (DigiCert)
Berapakah harga terkini DigiCert?
Berkuatkuasa mulai 6 Jun 2023, harga terkini Sijil Digital (DigiCert) ialah RM1,000 untuk tempoh sah selama dua (2) tahun.
Berapa lamakah tempoh sah laku DigiCert?
Dua (2) tahun dan syarikat boleh memperbaharui DigiCert selepas dua (2) tahun./a>.
Tarikh kuat kuasa harga terkini DigiCert?
6hb Jun 2023
Mengapakah harga DigiCert dinaikkan?
Semakan terakhir pelarasan harga telah dibuat pada 2017. Sistem dalam talian MIDA telah ditambahbaik sejak 1 April 2021 yang membolehkan pihak berkepentingan memohon pelbagai perkhidmatan melalui portal InvestMalaysia.
Apakah perbezaan antara sistem sebelum ini dengan sistem atas talian MIDA yang terkini?
Sebelum ini, sistem ini hanya menyediakan satu (1) modul aplikasi dan kini telah ditambah baik sehingga dua puluh lima (25) modul aplikasi.
Adakah sebab lain mengapa harga dinaikkan?
Pelarasan ini perlu disebabkan peningkatan kos penyelenggaraan dan peningkatan infrastruktur dalam talian kami.