This site
is mobile
responsive
Malaysia mempunyai kumpulan bakat yang terlatih, berpendidikan tinggi, boleh berkomunikasi dalam pelbagai bahasa dan tenaga kerja yang berkebolehan menjadi asas pertumbuhan ekonomi kita. Malaysia mempunyai 20 institusi pengajian tinggi awam dan lebih 50 institusi pengajian tinggi swasta, di samping lebih daripada 1,400 kolej pendidikan dan latihan teknikal dan vokasional (TVET) yang telah ditubuhkan di bawah kementerian yang berbeza untuk menyokong pertumbuhan kumpulan bakat di Malaysia.
Sokongan berterusan kerajaan terhadap pembangunan sumber manusia dalam semua sektor, kualiti tenaga kerja Malaysia merupakan antara yang terbaik di rantau ini. Kebanyakan rakyat Malaysia mampu bertutur sekurang-kurangnya dua atau tiga bahasa. Tahap penguasaan bahasa Inggeris berada pada tahap yang baik, dan pelajar lepasan sekolah mempunyai sekurang-kurangnya 11 tahun pendidikan formal apabila memasuki pasaran kerja perkerjaan.
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025 menggalakkan kerjasama antara universiti dan industri. Ini membolehkan sektor industri memainkan peranan dalam perancangan kurikulum serta bekerjasama dalam pelbagai program seperti perantisan, latihan langsung, simulasi kehidupan sebenar dan program latihan majikan khusus.
Malaysia juga mempersiapkan generasi baru dengan kemahiran yang diperlukan untuk pekerjaan di masa hadapan. Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2015 (Pra sekolah hingga Pasca-Menengah) adalah halatuju untuk memperkukuhkan proses penyampaian STEM di mana pelajar didedahkan kepada pemprograman asas dan akan diperkenalkan kepada subjek robotik, kecerdasan buatan, dan sains komputer.
Lebih
Peningkatan standard pendidikan kekal sebagai keutamaan Malaysia. Ini termasuk memperbaik pendidikan dan latihan teknikal serta vokasional (TVET), memperkukuh pembelajaran sepanjang hayat (LLL) dan meningkatkan kecekapan pasaran tenaga untuk memenuhi permintaan industri, terutama sejak 4IR membawa pelbagai teknologi baharu yang memberikan kesan terhadap pendidikan serta latihan.
Untuk menghadapi realiti ini, Rancangan Malaysia ke-12 (RMK-12) menumpukan terhadap mengatur semula pasaran buruh untuk pertumbuhan yang inklusif dan mampan, meningkatkan peluang pekerjaan untuk rakyat Malaysia serta melahirkan pekerja yang bersedia untuk menghadapi masa hadapan.
Malaysia adalah negara berpendapatan sederhana tinggi dengan sistem pendidikan yang maju. Pendidikan dan latihan diberi keutamaan dalam pembangunan nasional di bawah rancangan pembangunan lima tahun Malaysia. Kualiti tenaga kerja Malaysia adalah yang terbaik di rantau ini. Jumlah pendaftaran di institusi pengajian tinggi awam dianggarkan mencecah lebih daripada 500,000 dengan tumpuan yang semakin meningkat pada bidang sains dan teknikal.
Sejumlah
Sejumlah
Sejumlah
Sejumlah
(Sumber: Fakta Ringkas 2021, Kementerian Pendidikan)
Sektor swasta juga telah menubuhkan institusi pendidikan untuk membantu usaha kerajaan dalam menghasilkan kumpulan profesional dan separa profesional yang lebih besar.
Pelbagai kolej swasta di Malaysia menawarkan program ijazah secara berkembar dengan institusi pengajian tinggi di luar negara manakala universiti luar negara seperti Universiti Heriot-Watt, Universiti Southampton Malaysia, Universiti Monash Malaysia, Nottingham Malaysia, Universiti Perubatan Newcastle Malaysia, Universiti Curtin di Sarawak, Universiti Reading Malaysia dan Universiti Xiamen Malaysia telah menubuhkan kampus cawangan di negara ini. Institusi pendidikan di Malaysia menghasilkan banyak kumpulan profesional dengan kelulusan ijazah dan pascasiswazah.
Kedudukan Universiti Di Peringkat Antarabangsa
Sumber: Kedudukan Universiti Asia Times Higher Education (THE) 2021
Kedudukan Universiti Asia di Times Higher Education (THE) 2021 menampilkan 15 institusi awam Malaysia. Universiti Malaya berjaya menduduki 50 institusi terbaik di rantau ini dalam empat tahun berturut-turut. Universiti lain termasuk Universiti Teknologi Petronas, Universiti Putra Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia dan Universiti Utara Malaysia.
Usaha berterusan negara ini telah diiktiraf dalam Kedudukan Universiti Dunia untuk Asia QS yang menyaksikan Universiti Malaya (UM) bersama-sama dengan 24 buah institusi pendidikan tinggi Malaysia yang lain telah menunjukkan peningkatan. UM naik satu tangga kepada tempat kelapan di Asia dan universiti milik persendirian, Universiti UCSI telah menembusi kedudukan 100 terbaik, melonjak 28 anak tangga kepada kedudukan ke-77.
Selain peningkatan jumlah institusi latihan awam seperti sekolah teknik, politeknik, institut latihan industri dan pusat pembangunan kemahiran untuk memenuhi keperluan sektor industri yang semakin meningkat, usaha kolaborasi antara kerajaan Malaysia, perusahaan dan kerajaan asing juga telah menghasilkan penubuhan beberapa institusi latihan kemahiran lanjutan seperti Institut Jerman-Malaysia, Institut Malaysia Perancis, Institut Teknikal Jepun Malaysia, Institut British Malaysia dan Institut Sepanyol Malaysia.
– Naib Canselor UMP Profesor Dr Wan Azhar Wan Yusoff (2019)