B. Malaysia
contrastBtngrayscaleBtn oku-icon

|

plusBtn crossBtn minusBtn

|

This site
is mobile
responsive


Proton catat jualan 10.4 peratus melebihi prestasi 2021

Proton Holdings Bhd (Proton) berjaya mencatat jualan sebanyak 126,682 unit setakat tahun ini iaitu 10.4 peratus lebih tinggi berbanding 114,708 unit jualan bagi keseluruhan 2021.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Roslan Abdullah berkata November terbukti menjadi bulan penuh peristiwa bagi Proton apabila pengeluar kereta nasional itu mengalami isu bekalan sementara yang menyebabkan jualan susut sebanyak 13.1 peratus kepada 11,316 unit berbanding Oktober.

“Kami yakin dapat memperbetulkan semula keadaan pada Disember dan mengakhiri 2022 dengan pertumbuhan jualan bagi tahun keempat berturut-turut,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Proton telah menetapkan sasaran jualan sebanyak 150,000 unit bagi 2022.

Roslan berkata sejajar dengan pengenalan model baharu yang dirancang untuk 2023, Proton berharap dapat meningkatkan sumbangannya kepada ekonomi Malaysia dengan mencatat lebih banyak pelaburan tempatan, menjual lebih banyak kenderaan dan mengembangkan lagi pasaran eksport.

Dalam pada itu, Proton baru-baru ini meraikan pengeluaran enjin 1.5 TGDI ke-10,000 di barisan pemasangan enjin Tanjung Malim baharunya pada 1 Disember lepas.

Pencapaian tersebut hanya mengambil masa selama tujuh bulan selepas pengeluaran unit pertama pada April tahun ini.

“Barisan enjin baharu Proton ini menjadi bukti ketabahan dan keazaman pekerja kami untuk mengatasi halangan dan mencapai matlamat.

“Pada 2023, kami menyasarkan pengeluaran sebanyak 60,000 enjin yang akan digunakan dan merentasi beberapa model Proton,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Li Chunrong.

Sumber: Bernama

Proton catat jualan 10.4 peratus melebihi prestasi 2021


Content Type:

Duration:

Mattel Inc yang disenaraikan di Nasdaq menyasarkan unit tempatannya, Mattel Malaysia Sdn Bhd (MMSB), mengeluarkan lebih setengah bilion kereta mainan Hot Wheels setahun menjelang 2025, peningkatan pengeluaran sebanyak 20 peratus berikutan langkah pengembangannya yang dijangka selesai pada Januari tahun depan.

Naib Presiden Kanan bagi Pembuatan Global dan Operasi Asia Mattel, Soo Teck Heng, berkata MMSB kini mengendalikan kilang pembuatan Hot Wheels terbesar di dunia dan satu-satunya pengeluar kereta tunggal Hot Wheels di dunia, kereta mainan paling laris di dunia pada 2021.

“Pada masa ini, kilang ini mempunyai purata kapasiti pengeluaran kira-kira sembilan juta kereta seminggu atau kira-kira 440 juta kereta setahun, dan peningkatan pengeluaran sebanyak 20 peratus itu akan menghasilkan lebih setengah bilion kereta.

“Kami memilih Malaysia kerana ia memiliki tahap automasi dan inovasi, ditambah pula dengan tenaga kerja yang berbakat,” katanya kepada pemberita pada sambutan ulang tahun ke-40 Mattel, di sini, hari ini.

Teck Heng berkata, Malaysia memainkan peranan penting dalam rantaian bekalan Mattel bagi operasi pembuatan, peralatan dan operasi komersial.

Pada masa ini, MMSB memiliki hampir 3,900 pekerja dan pengembangan kilangnya dianggarkan meningkatkan jumlah tenaga kerja sebanyak kira-kira 10 peratus kepada hampir 4,300 pekerja.

Menurutnya, pengembangan itu juga akan memberi manfaat kepada Mattel Development and Tooling Sdn Bhd, kilang kedua Mattel di Malaysia dengan kemudahan canggih bagi pembangunan produk, pembuatan model digital, reka bentuk acuan, dan pembuatan, yang ditubuhkan pada 1985.

Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow, yang turut hadir pada majlis itu, berkata keputusan Mattel untuk terus melabur di Pulau Pinang adalah petunjuk kukuh usaha dan komitmen negeri itu dalam membangunkan persekitaran mesra kepada pemain industri dan menerajui perindustrian.

“Selama bertahun-tahun, Mattel juga berjaya membangunkan ekosistem yang berkembang maju untuk industri kereta mainan di Zon Perdagangan Bebas Perai. Kami amat berbesar hati melihat kesan limpahan positif yang dibawa Mattel kepada syarikat tempatan,” katanya.

Sumber: Bernama

Mattel sasar keluarkan 500 juta kereta Hot Wheels setahun di Malaysia


Content Type:

Duration:

Ia adalah kemuncak tahun yang hebat untuk jualan kereta!

Malaysia kini bersedia mencatat rekod tertinggi dalam jumlah volum industri (TIV) tahun ini, dicetuskan oleh angka tempahan awal yang kukuh dan permintaan yang mampan.

Jualan kereta dan tempahan terkumpul yang direkodkan oleh beberapa jenama pada separuh pertama (H1) 2022 jauh melebihi unjuran awal mereka, hasil daripada persekitaran kadar faedah yang rendah serta pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan (SST).

Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) adalah yang paling bersinar, berjaya menjual 127,343 unit pada H1 2022, lonjakan sebanyak 30 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu.

Pembuat kereta itu juga menerima jumlah tempahan melebihi 200,000 unit sepanjang 2022 berikutan pengecualian SST oleh kerajaan.

Ia melaporkan tempahan dalam sehari yang tertinggi yang belum pernah berlaku sebelum ini, dengan 25,100 tempahan diterima pada 30 Jun, 2022, iaitu tarikh akhir untuk inisiatif SST.

Manakala Proton Holdings Bhd merekodkan jumlah jualan sebanyak 60,124 unit pada H1 2022, meningkat 3.9 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lepas.

Syarikat kereta nasional itu menerima tempahan yang melonjak sebanyak 300 peratus pada minggu terakhir sebelum pengecualian SST berakhir pada 30 Jun, 2022 berbanding pada minggu biasa.

Prestasi Mantap Separuh Kedua  

Pada 21 Julai, Persatuan Automotif Malaysia (MAA) menaikkan unjuran TIV 2022 sebanyak 5.0 peratus kepada 630,000 unit kereta, berbanding anggaran 600,000 unit sebelum ini, berikutan permintaan terpendam untuk kereta baharu pada separuh pertama.

Semakan menaik oleh MAA bagi unjuran TIV automotif Malaysia 2022 disebabkan terutamanya oleh pemulihan berterusan ekonomi Malaysia selepas pandemik, dan keputusan Kementerian Kewangan untuk melanjutkan tarikh akhir pendaftaran kereta kepada 31 Mac, 2023.

Ini membolehkan pembeli kereta yang telah menempah kenderaan sebelum 30 Jun, 2022 menikmati pengecualian cukai jualan.

Data daripada MAA menunjukkan TIV untuk 10 bulan pertama 2022 (Januari-Oktober) meningkat 50 peratus tahun ke tahun (y-o-y) kepada 577,902 unit.

Prestasi TIV pada Januari-Oktober 2022 didorong oleh jualan yang lebih tinggi dalam segmen bukan nasional (+60.5 peratus tahun ke tahun) diterajui oleh jenama Jepun, manakala Perodua dan Proton mencatatkan pertumbuhan TIV sebanyak 44.1 peratus tahun ke tahun.

Perodua mencatatkan sejumlah 222,203 kenderaan awal tahun sehingga kini (YTD) setakat akhir Oktober, meningkat 51.2 peratus daripada 146,951 unit yang dijual dalam tempoh yang sama pada 2021.

Dari awal tahun hingga akhir November, ia menjual 250,795 unit, melepasi sasaran setahun penuh sebanyak 247,800 unit yang diumumkan awal tahun ini, sekali gus merupakan pencapaian jualan tertinggi bagi syarikat itu setakat ini.

Syarikat kereta kompak itu menjangkakan pendaftaran kenderaannya meneruskan momentum optimis sehingga hujung tahun, didorong oleh tiga model utamanya — Bezza, Myvi dan Axia, serta kenderaan pelbagai guna segmen-B iaitu Alza serba baharu.

Proton juga nampaknya ‘terlebih laju’ tahun ini. Pembuat kereta nasional itu menyerahkan 115,366 unit YTD setakat akhir Oktober, mengatasi 114,708 unit yang dicapai untuk keseluruhan 2021, merekodkan peningkatan sebanyak 33.6 peratus setakat ini bagi sepuluh bulan pertama 2022.

Model Saga merupakan produk syarikat paling laris dengan jualan YTD (termasuk eksport) mencecah 45,865 unit sehingga akhir Oktober 2022, diikuti oleh X50 (33,193 unit) dan X70 (15,536 unit).

Proton sebelum ini menyasarkan untuk mendaftarkan sejumlah 150,000 unit kenderaan pada 2022.

Sementara itu, Toyota mengekalkan kedudukan pendahulu untuk jenama bukan nasional dengan penguasaan pasaran sebanyak 13.7 peratus bagi tempoh Januari-Oktober 2022 dan kini mendahului sasaran jualannya sebanyak 80,000 unit pada tahun ini.

Jenama lain seperti Honda, Hyundai, Nissan, Mazda, dan BMW juga melaporkan peningkatan jualan yang menggalakkan dari tahun ke tahun kerana kesan asas yang rendah dan dilaporkan tidak akan menghadapi masalah untuk mencapai sasaran jualan masing-masing tahun ini.

Bagaimanapun, tempahan kenderaan dalam beberapa bulan yang tinggal mungkin lemah berikutan masalah ekonomi makro seperti penyusutan nilai ringgit, kenaikan kadar faedah, kekurangan cip dan komponen yang berterusan, serta tekanan inflasi.

Beberapa jenama kereta mungkin melancarkan model baharu atau model yang dinaik taraf dan menawarkan diskaun akhir tahun bagi memikat hati pengguna, manakala pengeluar peralatan asal mempercepatkan pengeluaran, import dan penghantaran dalam memenuhi pesanan tertunggak yang tinggi.

Penganalisis automotif kekal yakin pada baki bulan terakhir mengenai momentum penghantaran kenderaan yang mampan dan ada yang meramalkan bahawa TIV untuk 2022 mencatatkan rekod tertinggi, jauh lebih baik daripada unjuran TIV MAA sebanyak 630,000 unit.

Firma penyelidikan seperti Kenanga Research mengunjurkan TIV kali ini memecah rekod 2022 kepada 680,000 unit daripada unjuran awalnya sebanyak 650,000 unit, manakala Hong Leong Investment Bank Research menaikkan sasaran TIV 2022 kepada 700,000 unit berbanding 600,000 unit.

Dari segi perspektif, TIV automotif Malaysia berjumlah 508,911 unit pada 2021. Ia menurun sebanyak 12.4 peratus kepada 529,434 unit pada 2020, lebih rendah pada paras prapandemik sebanyak 604,281 unit pada 2019.

Melangkah ke hadapan, kenderaan elektrik (EV) dijangka melatari tema dan pemangkin industri automotif tahun depan dan tahun-tahun seterusnya.

Ini kerana lebih banyak dana dan insentif cukai diperuntukan kepada segmen itu dan teknologi hijau, bagi memenuhi sasaran pelepasan gas rumah hijau sifar bersih menjelang 2050 dan agenda kelestarian yang dijangka diperkenalkan atau dilanjutkan.

Sumber: Bernama

Sektor Automatif Memuncak Tahun Ini, Pecah Rekod TIV


Content Type:

Duration:

Kerajaan Perak dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) akan melaksanakan projek pembangunan penginapan pekerja berpusat (CLQ) di beberapa kawasan perindustrian di negeri ini yang mampu menempatkan 12,000 pekerja asing menjelang 2027.

Menteri Besar Datuk Seri Saarani Mohamad berkata projek perintis CLQ akan dilaksanakan di kawasan perindustrian di Jelapang di sini, yang akan dijadikan penanda aras bagi membangunkan projek CLQ di sekitar kawasan perindustrian berskala besar dengan bilangan pekerja asing yang tinggi.

“Sebagai contoh projek CLQ ini akan dilaksanakan di Kawasan Estet Perindustrian Kerian, Taman Perindustrian Kamunting, Silver Valley Technology Park, Kawasan Perindustrian Daerah Kinta, Taman Perindustrian Bemban serta Seri Iskandar.

“Pelaksanaan projek CLQ ini menandakan komitmen kerajaan negeri untuk mengorak langkah ke hadapan untuk terus menyokong kadar pertumbuhan pesat pembangunan perindustrian di negeri ini,” katanya kepada pemberita selepas melawat tapak projek CLQ di Asrama Murni, Persiaran Jelapang di sini hari ini.

Saarani berkata projek CLQ dibina dan diuruskan dengan mematuhi Akta Standard Minimum Perumahan, Penginapan dan Kemudahan Pekerja 1990 (Akta 446) yang memberi penekanan terhadap kesejahteraan pekerja termasuk menetapkan piawaian minimum perumahan bagi golongan pekerja.

Beliau berkata projek tersebut menawarkan standard tinggi dan perkhidmatan nilai tambah dengan lebih banyak syarikat antarabangsa dan domestik untuk menyokong manfaat CLQ seterusnya mampu mendapatkan lebih banyak penyewa untuk fasa masa hadapan.

“Projek perintis CLQ ini sejajar dengan Pelan Pembangunan Perak Sejahtera 2030 yang bersandarkan kepada lima prinsip asas dalam usaha memacu pembangunan sosioekonomi mapan, inklusif dan dinamik,” katanya yang tidak mendedahkan kos pembangunan keseluruhan projek CLQ berkenaan.

Sumber: Bernama

Perak laksana projek CLQ tempatkan pekerja asing menjelang 2027


Content Type:

Duration:

Kawasan perindustrian yang lengkap dengan kemudahan asrama pekerja dan harga tanah industri yang jauh lebih murah berjaya menarik jumlah pelaburan yang lebih tinggi ke Johor berbanding Selangor.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelaburan, Perdagangan, Perindustrian serta Industri Kecil dan Sederhana negeri Datuk Teng Chang Khim berkata bagi tempoh Januari hingga Jun lepas, Selangor merekodkan pelaburan berjumlah RM4.88 bilion manakala Johor pula merekodkan pelaburan berjumlah RM6.67 bilion.

Bagaimanapun, katanya dari segi jumlah kelulusan projek perkilangan, Selangor merekodkan jumlah yang tertinggi berbanding Johor dan negeri-negeri lain iaitu sebanyak 118 projek berbanding Johor sebanyak 68 projek.

“Dalam menarik pelaburan, Selangor dan Johor mempunyai kekuatan yang lebih kurang sama dari segi kedudukan lokasi yang strategik, kemudahan pelabuhan dan jaringan jalan raya yang menghubungkan antara setiap kawasan,” katanya pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Datuk Mohd Shamsudin Lias (BN-Sungai Burong) mengenai punca jumlah pelaburan di Selangor yang jatuh kepada kedudukan kedua selepas Johor bagi tempoh Januari hingga Jun 2022.

Beliau berkata usaha untuk menambah pelaburan baharu oleh kerajaan negeri melalui Invest Selangor selaku agensi penggalak pelaburan yang sentiasa melaksanakan pelbagai program dalam usaha untuk memastikan Selangor kekal relevan dan sentiasa diyakini oleh pelabur.

Katanya ini termasuk perancangan strategik melibatkan Rancangan Selangor Pertama (RS-1), penubuhan Jawatankuasa Petugas Khas Pembangunan Serantau Bersepadu di Selangor Selatan, Pelan Tindakan Bioteknologi Selangor, penubuhan Majlis Industri Rel Negeri Selangor dan program promosi penggalakkan pelaburan.

Sumber: Bernama

Kemudahan asrama pekerja, harga tanah murah tarik pelaburan lebih tinggi ke Johor berbanding Selangor


Content Type:

Duration:

Kerajaan Selangor merancang untuk mengambil alih sebahagian jalan-jalan Persekutuan di kawasan perindustrian yang dikendalikan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) untuk diserahkan kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) negeri berkenaan.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Pengangkutan Awam dan Pembangunan Kampung Baru Selangor Ng Sze Han berkata, PBT mempunyai peruntukan untuk membaiki jalan-jalan yang rosak di kawasan berkenaan.

Bagaimanapun, katanya proses berkenaan mengambil masa untuk menentukan status jalan di kawasan perindustrian negeri itu sebelum diserahkan kepada PBT kerana terdapat jalan-jalan seperti jalan utama yang dikendalikan oleh JKR sepenuhnya.

“PBT dan JKR sedang dalam perbincangan untuk mengambil alih sesetengah jalan di bawah JKR kerana jika jalan terbabit di kawasan perindustrian, saya tidak nampak ada masalah untuk JKR serahkan (kepada PBT).

“Kita harap ia dapat disempurnakan dalam masa yang singkat,” katanya ketika menjawab soalan tambahan Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi (Pas-Sijangkang) ketika persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor di sini, hari ini.

Dalam perkembangan lain, Ng turut menjawab pertanyaan lisan Syamsul Firdaus Mohamed Supri (PH-Taman Medan) berkenaan langkah kerajaan negeri menangani kewujudan premis-premis di kawasan industri yang terbiar.

Katanya, PBT tetap memantau status premis-premis di kawasan industri terbiar bagi mengelakkan kejadian longgokan sampah haram, kegunaan premis bertentangan dengan aktiviti dibenarkan serta pembayaran cukai taksiran.

“Selain itu, PBT akan mengenal pasti faktor dan cara untuk merangsang aktiviti ekonomi, memberi insentif atau memperkenalkan tarikan baharu yang bersesuaian untuk pertumbuhan pembangunan kawasan berkenaan,” katanya.

Katanya, PBT menggalakkan kerjasama antara pemilik tanah atau premis dengan pihak berkepentingan atau pelabur untuk bersama-sama mengusahakan pembangunan di kawasan berkenaan bagi menyelesaikan isu tersebut.

Sumber: Bernama

Selangor rancang ambil alih Jalan Persekutuan di kawasan perindustrian


Content Type:

Duration:

Dutch Lady Milk Industries Bhd (DLMI) hari ini mengumumkan pengoptimuman operasi pengeluaran tenusunya dan memutuskan untuk menamatkan operasi pengeluaran serbuk susu tepungnya di Petaling Jaya.

Sehubungan itu operasi pengeluaran susu tepungnya tidak akan dijalankan di kemudahan pengilangan baharu di Bandar Enstek, Negeri Sembilan, kata Pengarah Urusannya Ramjeet Kaur Virik.

Bagaimanapun, katanya, langkah yang diambil syarikat itu tidak menjejaskan bekalan serbuk susu tepung bagi pasaran Malaysia kerana ia akan mendapatkan bekalan produk tersebut daripada rangkaian pengilangan syarikat induknya, Royal FrieslandCampina NV di Asia dan terus menyediakan bagi keperluan pasaran di negara ini.

Royal FrieslandCampina NV, syarikat dari Belanda, merupakan satu daripada syarikat koperasi tenusu terbesar di dunia.

Selain itu, DLMI juga akan turut menamatkan beberapa barisan pengeluaran yang lain secara berperingkat dalam tempoh dua tahun akan datang, bermula 31 Mei, 2023, sebagai sebahagian daripada langkah pengoptimuman operasi, katanya.

Langkah tersebut adalah sejajar dengan pendekatan FrieslandCampina bagi meningkatkan operasi perniagaan dan beralih kepada model perniagaan yang lebih mampan yang memacu fokus, inovasi dan kecekapan atas faktor keperluan strategik jangka panjang untuk terus memenuhi keperluan pengguna pada masa hadapan.

Pekerjaan, latihan semula dan menambah kemahiran

“Malangnya, keputusan yang kami ambil ini menjejaskan kira-kira 100 pekerjaan sedia ada. Pekerjaan tersebut tidak lagi diperlukan di kilang baharu kami di Bandar Enstek.”

“Ini akan dilakukan secara berfasa bermula 31 Mei, 2023, dan sehingga suku kedua 2024.

“DLMI sebagai sebuah syarikat memiliki kira-kira 600 orang pekerja dan pengoptimuman ini memberi impak kepada barisan pengeluaran tertentu. Kami mempunyai pelbagai barisan pengeluaran seperti perniagaan cecair dan perniagaan serbuk. Ramai daripada kakitangan kami akan meneruskan pekerjaan mereka bersama kami di Bandar Enstek,” kata Ramjeet.

DLMI melabur sebanyak RM540 juta dalam kilang baharu tersebut sebagai hab masa de[pan bagi perniagaan cecair di rantau ini. Kilang tersebut akan menggantikan operasi kilang di Petaling Jaya ketika ini.

Oleh itu, pengoptimuman rantaian bekalan adalah menerusi jenis produk bagi memastikan ekonomi bidangan dan kecekapan, katanya.

“Seramai 100 pekerja itu kebanyakannya daripada kilang serbuk susu dan pengoptimuman beberapa barisan pengeluaran secara berfasa dalam tempoh dua tahun akan datang (bermula 31 Mei, 2023),” jelasnya kepada Bernama.

“Kami akan mematuhi kewajipan kontrak untuk membantu kakitangan terkesan melalui fasa peralihan. DLMI komited untuk menyokong kesemua kakitangan dan memastikan kelangsungan perniagaan, bekerjasama rapat dengan rakan niaga kami,” katanya.

Ramjeet berkata selain pampasan kewangan, DLMI membawakan pakar yang sesuai untuk membimbing kakitangan yang terkesan, menganjurkan bengkel kerja berkaitan kesejahteraan kewangan, keusahawanan serta perniagaan digital untuk mempersiapkan mereka dengan kerjaya selepas meninggalkan syarikat.

“Ini merupakan antara inisiatif yang diusahakan DLMI untuk membantu kakitangan yang terkesan untuk melakukan peralihan,” katanya.

Selain itu, katanya, akan juga ada sokongan peralihan dan perpindahan bagi kakitangan yang berpindah dari kilang di Petaling Jaya ke Bandar Enstek serta program menambah kemahiran dan kemahiran semula kerana ia adalah kilang pembuatan yang berasaskan teknologi tinggi.

“Kami juga bekerjasama dengan kerajaan Negeri Sembilan untuk melihat pilihan perumahan dan persekolahan bagi mereka yang berpindah. Juga akan ada perkhidmatan pengangkutan ulang alik dari lokasi strategik di sini.

Rancangan pembinaan negara dan model perniagaan masih kekal utuh

“Model perniagaan DLMI kekal sama, stabil dan kukuh. Sebagai barisan pengurusan DLMI, kami perlu membuat keputusan dengan memberi fokus pertimbangan komersil yang menyeluruh demi mewujudkan nilai yang lestari untuk jangka panjang agar DLMi terus berjaya dalam pasaran,” kata Ramjeet.

Melalui perpindahan ke Bandar Enstek kelak, DLMI komited untuk menyediakan produk berkhasiat berkualiti tinggi, Halal dan mampu milik untuk masa depan.

“Dengan pelaksanaan teknologi Industri 4.0 di kemudahan pengilangan baharu itu, DLMI berusaha untuk mencapai kecemerlangan dan kecekapan operasi untuk terus berjaya di Malaysia dan pasaran pada masa depan,” katanya.

Penerapan inovasi baharu akan membolehkan organisasi memenuhi pertumbuhan pengeluaran tenusunya dan memberi manfaat yang besar kepada industri tenusu tempatan yang semakin berkembang di samping meningkatkan kualiti dan jumlah pengeluaran susu mentah tempatan.

Ramjeet berkata. DLMI telah menjadi sebahagian daripada landskap Malaysia sejak 1963 dan menjadi pilihan turun temurun pelbagai generasi dan akan meneruskan peranan penting ini pada masa depan.

“Kami terus menyokong agenda kesihatan kerajaan terutamanya bagi status pemakanan rakyat Malaysia dan jaminan makanan,” katanya.

Sumber: Bernama

Dutch Lady Milk Industries akan optimumkan operasi pengeluaran produk tenusu


Content Type:

Duration:

Terberg Tractors Malaysia Sdn Bhd (TTM), syarikat usaha sama (JV) antara Sime Darby Industrial Sdn Bhd (Sime Darby Industrial) dan Royal Terberg Group BV yang berpusat di Belanda, merancang untuk memperluaskan lagi jejaknya di Asia Pasifik dengan pelancaran YT200EV, traktor terminal elektrik bateri yang pertama di Malaysia.

Traktor terminal YT200EV adalah buatan tempatan sepenuhnya dihasilkan di pusat pembuatan dan pemasangan yang terletak di sini.

Model itu bakal tersedia untuk pengeluaran dan pengedaran bermula awal Disember 2022.

Ketua Pegawai Eksekutif TTM, Boo Wei Ching, berkata sebagai antara pembuat traktor terminal terkemuka yang menyelia rantaian bekalan di seluruh rantau Asia Pasifik selain Malaysia, Terberg yakin bahawa tambahan baharu kepada industri ini adalah langkah besar yang akan melengkapi pelan hala tuju aspirasi hijau, dengan fokus untuk menggantikan amalan industri sedia ada dengan amalan yang lebih mampan.

“Kami bangga dapat membawakan traktor terminal elektrik pertama di Malaysia yang dikuasai sepenuhnya oleh bateri, yang juga selaras dengan rangka kerja alam sekitar, sosial, dan tadbir urus (ESG).

“Sebagai peneraju dalam industri, kami di Terberg merasakan bahawa ia tanggungjawab kami untuk mengambil bahagian secara aktif dalam mencari penyelesaian kepada isu pelepasan karbon,” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, selain daripada mengurangkan pelepasan karbon, kenderaan ini juga dapat mengurangkan kos operasi yang berkaitan dengan diesel dan enjin bahan api fosil yang lain dengan amat ketara.

“Kami berharap dapat berkongsi kesemua faedah ini dengan industri selain daripada sektor pelabuhan dan logistik yang turut memerlukan traktor terminal, dan selanjutnya memacu industri ke arah amalan yang lebih hijau serta mesra alam sekitar,” katanya.

Majlis pelancaran YT200EV diadakan di Terberg Manufacturing & Assembly Sdn Bhd (TMA) di sini, baru-baru ini dan dihadiri oleh Malaysia’s Book of Records yang mengiktiraf TTM sebagai Pengeluar Traktor Terminal Elektrik Pertama di Malaysia.

Seiring dengan sasaran Malaysia untuk mencapai neutraliti karbon menjelang tahun 2050, pengenalan model YT200EV dijangka dapat menangani isu pelepasan karbon yang semakin meningkat dalam industri logistik dan pengangkutan.

Pada 2021, jumlah pelepasan gas karbon dioksida terhasil daripada pengangkutan di Malaysia mencecah 55 tan metrik, sekali gus menyumbang kepada 24 peratus pelepasan gas karbon dioksida yang terhasil daripada sektor pengangkutan dan logistik dunia.

Dengan menggantikan traktor terminal sedia ada dengan kenderaan berat elektrik keluaran Terberg, setiap traktor dapat mengurangkan kira-kira 30 tan gas karbon dioksida setiap tahun.

Ia bersamaan dengan menanam lebih sejuta pokok atau mengurangkan lebih daripada 6,000 penggunaan kereta di jalan raya.

Traktor terminal YT200EV juga menggunakan bateri ‘Lithium Iron Phosphate’ (LFP) bersaiz 350kWh yang mampu membekalkan tempoh tenaga berterusan sehingga 10 jam (dalam operasi pelabuhan kontena) dan boleh dicas sepenuhnya dalam tempoh satu jam.

Kenderaan itu juga mempunyai pemacu motor sejukan air tak segerak 240kW yang dilengkapi dengan tork yang mencukupi sesuai buat menampung muatan sehingga 90 tan, menjadikannya lebih cekap dan jimat kos berbanding traktor diesel.

Sumber: Berita Harian

YT200EV traktor terminal elektrik buatan Malaysia sepenuhnya


Content Type:

Duration:

EVE Energy Malaysia Sdn Bhd akan membangunkan pangkalan pengeluaran bateri silinder di Malaysia untuk menyokong perusahaan pembuatan kenderaan roda dua elektrik dan peralatan kuasa di negara ini dan Asia Tenggara.

Anak syarikat EVE Energy Co. Ltd. (EVE), syarikat pengeluaran bateri litium yang berpangkalan di China itu menjelaskan pencapaian penting dengan pelaburan yang dijangkakan berjumlah US$422.3 juta (US$1=RM4.404) tersebut akan meningkatkan daya saingnya secara menyeluruh dalam pasaran kenderaan roda dua elektrik dan peralatan kuasa di peringkat global.

Projek itu akan dibangunkan mengikut fasa dengan tempoh pembinaan tidak lebih daripada tiga tahun, menurutnya dalam kenyataan pada Khamis.

Pengarah Perwakilan EVE Energy Malaysia, Joe Chan berkata pengembangan itu adalah satu pencapaian penting bagi EVE untuk meningkatkan penguasaan pasaran globalnya dalam pasaran kenderaan roda dua elektrik dan peralatan dikuasakan oleh bateri.

Beliau berkata pewujudan pangkalan pengeluaran bateri silinder di Malaysia akan membantu membekalkan bateri berkualiti tinggi kepada syarikat di negara ini dan Asia Tenggara.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), Datuk Arham Abdul Rahman berkata peralihan kepada kenderaan elektrik (EV) akan menjadi antara yang paling signifikan dalam sektor automotif di Malaysia.

“Ekosistem bateri litium silinder yang dibangunkan sepenuhnya adalah seiring dengan Aspirasi Pelaburan Nasional (NIA) dan Dasar Automotif Negara (NAP) 2020 dalam merangsangkan dan menyepadukan ekosistem kenderaan elektrik (EV) negara khususnya bagi pengeluaran bateri EV.

“Selain mempunyai bakat berkemahiran tinggi dan pakar teknologi, Malaysia sememangnya menjadi lokasi yang kondusif dan ideal untuk kejayaan pelaburan EVE,” katanya.

MIDA telah meluluskan 25 projek bernilai RM10.69 bilion dalam EV dan ekosistem berkaitannya dari 2020 hingga Jun 2022.

Arham berkata pelaburan yang diluluskan termasuk aktiviti pemasangan EV, pembuatan alat ganti dan komponen EV serta komponen pengecasan.

Pada masa ini, EVE sedang menilai beberapa tapak untuk menempatkan kemudahan pembuatannya di Malaysia, termasuk beberapa lokasi berpotensi di Perak.

CEO InvestPerak, Izran Abdullah berkata Perak memiliki potensi besar untuk menjadi destinasi pelaburan yang bertumpuan baharu memandangkan Perak mempunyai infrastruktur yang baik, kekayaan sumber asli, bakat berkemahiran tinggi yang mencukupi, ekosistem perindustrian yang matang serta kos melaksanakan perniagaan yang kompetitif.

“Terletak secara strategik di antara Pulau Pinang dengan Selangor, dua kuasa ekonomi di Malaysia, Perak memperoleh kelebihan daripada limpahan ekonomi dari kedua-dua negeri dan sentiasa bersedia untuk menyokong pengembangan industri dan rantaian bekalan,” katanya.

Sumber: Bernama

EVE Energy Akan Bangunkan Pangkalan Pengeluaran Bateri Silinder Di Malaysia


Content Type:

Duration:

Future Forest International (Malaysia) Sdn Bhd menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Salus Bioceutical (Thailand) Co.

Ltd. untuk memudahkan teknologi hijau terkini bagi menghasilkan produk hemp halal.

Dalam satu kenyataan, Future Forest berkata MoU itu ditandatangani oleh Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Safina Yaakob dengan Pengarah dan Ketua Pegawai Eksekutif Salus Tanadee Pantumkomon di Ekspo Hemp Antarabangsa Asia 2022 di sini pada 30 Nov, 2022.

Turut hadir, Pesuruhjaya Perdagangan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) Bangkok, Mohamed Hafiz Md Shariff dan Pengerusi serta Penasihat Salus Supakorn Sanguanchartsornkra.

Safina yang merupakan juruaudit halal yang diperakui oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia berkata, Salus sedang mengintai peluang untuk menerokai pasaran halal yang luas dan ia mempunyai makmal pembuatan dan pengekstrakan berkapasiti tinggi untuk kanabis dan hemp.

“Salus masih baharu dalam industri halal dan mereka melantik saya sebagai penasihat untuk menghasilkan produk hemp halal.

Saya membantu mereka menghasilkan produk halal dan hijau termasuk gentian hemp halal,” katanya kepada Bernama.

Gentian hemp telah digunakan untuk menghasilkan, antara lain, pakaian, beg, kasut, tali dan tali pintal, bahan binaan dan penebat.

Safina berkata pihaknya membayangkan penubuhan syarikat usaha sama di Thailand melalui perkongsian amalan terbaik dan kepakaran teknologi hemp dan kanabis yang bertujuan mempromosi dan memasarkan teh Melayu dengan formulasi hemp/kanabis (Canna Tea Series).

“MoU itu akan melangkaui sains dan kepakaran kerana ia akan memberikan mereka dorongan untuk merasmikan keperluan pasaran dengan bergabung tenaga meneroka industri halal,” katanya.

Sementara itu, Tanadee berkata perkongsian itu akan mengukuhkan keupayaan Salus untuk memasuki pasaran halal.

“Kami mendapati pensijilan halal adalah antara sijil terpenting yang mesti kami capai dan kami berharap kerjasama itu akan membimbing kami untuk mematuhi pensijilan halal bukan sahaja untuk produk kami tetapi untuk penanaman, pengeluaran dan penuaian.

“Kami mesti memastikan produk, ramuan dan proses pembuatan berada pada kualiti tertinggi dan mengikut piawaian halal,” katanya.

Future Forest ialah pakar pengurusan perladangan dan perhutanan yang mampan, dengan tumpuan pada tumbuhan perubatan, herba dan tanaman dengan tujuan, R&D dan penyelesaian pengurusan projek, yang menggabungkan pelbagai perkhidmatan saintifik peringkat tinggi dengan menawarkan penyelesaian yang boleh disesuaikan khusus untuk pelanggan dan rakan kongsi kerjasama di seluruh dunia.

Salus ialah salah satu pengeluar CBD berlesen yang pertama dari Thailand, selepas diberikan Lesen Pengekstrakan Hemp untuk mengendalikan dan mengekstrak bunga hemp.

Ia memiliki salah satu kilang pembuatan kanabis dan hemp terbesar di Thailand. Syarikat itu memberi tumpuan kepada operasi penanaman, pengekstrakan, pembuatan, ujian analitik dan pemasaran produk kanabis dan hemp.

Sumber: Bernama

Future Forest meterai MoU dengan Salus teroka pengeluaran hemp halal


Content Type:

Duration:

TT Vision Holdings Berhad yang akan disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Malaysia memeterai perjajian taja jamin bersama KAF Investment Bank Berhad.

Tawaran awam permulaan (IPO) syarikat itu melibatkan terbitan saham awam sebanyak 84.50 juta saham baharu dan tawaran penjualan 10.50 juta saham sedia ada kepada pelabur terpilih melalui penempatan persendirian.

Modal saham terbitan yang diperbesarkan ialah 468.00 juta saham semasa penyenaraian.

Sejumlah 23.40 juta saham atau 5% daripada modal saham terbitan akan disediakan untuk permohonan oleh orang awam Malaysia manakala18.10 juta saham atau 3.87% akan disediakan untuk permohonan oleh pengarah, pekerja dan individu yang layak yang telah menyumbang kepada kejayaan kumpulan.

Baki 43.00 juta saham atau 9.19% akan disediakan melalui penempatan persendirian kepada pelabur terpilih.

KAF Investment Bank akan menaja jamin sejumlah 41.50 juta saham baharu untuk orang awam Malaysia melalui peruntukan borang merah jambu.

Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Eksekutif kumpulan, Goon Koon Yin berkata, sejak ditubuhkan 20 tahun yang lalu, kumpulan itu telah memulakan perjalanan dalam industri semikonduktor dengan sumbangan pendapatan daripada pembuatan peralatan optoelektronik, litar bersepadu dan sel solar.

“Permintaan global semikonduktor dengan pengeluaran besar-besaran kenderaan elektrik dan penggunaan tenaga diperbaharui yang semakin meningkat akan memberi manfaat kepada kumpulan.

“Kami ingin memanfaatkan peluang ini dan memanfaatkan kekuatan daya saing kami dan berhasrat untuk menggunakan hasil IPO untuk pembayaran balik pinjaman bank, perbelanjaan R&D, aktiviti pemasaran, modal kerja dan perbelanjaan penyenaraian,” katanya.

Kumpulan itu dijangka disenaraikan di Bursa Malaysia pada suku pertama 2023.

KAF Investment Bank merupakan penasihat utama, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan tunggal untuk pelaksanaan IPO itu.

Sumber: DagangNews.com

TT Vision Holdings lengkapkan perjanjian taja jamin bersama KAF Investment Bank untuk terbitan IPO di Pasaran ACE


Content Type:

Duration:

Leform Berhad akan berusaha mengumpul RM71.5 juta melalui tawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran ACE Bursa Malaysia, dengan sekitar 42% daripada hasil akan digunakan untuk membina ibu pejabat baharunya, kemudahan penyimpanan gudang dan penginapan pekerja.

Selain daripada perbelanjaan pembesaran, RM21.91 juta lagi atau 30.6% daripada hasil itu diperuntukkan untuk tujuan modal kerja untuk membeli bahan mentah bagi menyokong aktiviti perniagaannya yang semakin berkembang, manakala RM14.39 juta atau 20.1% akan digunakan untuk pembayaran balik pinjaman bank.

Baki RM5.2 juta atau 7.3% adalah untuk anggaran perbelanjaan penyenaraian.

Leform akan disenaraikan pada 22 November 2022 dengan syarikat itu terlibat dalam pembuatan dan perdagangan paip keluli, pagar dan produk keluli rata seperti gegelung keluli dan kepingan.

Pengarah Urusan Leform, Law Kok Thye berkata, hasil IPO dijangka mempercepatkan trajektori pertumbuhan kumpulan.

“Kemudahan baharu yang dicadangkan itu akan menjadi pusat sehenti yang membolehkan kecekapan operasi yang lebih tinggi selain kapasiti penyimpanan akan meningkat sebanyak 93.2%.

“Dengan pelancaran prospektus kami, Leform kini selangkah lebih dekat untuk menjadi syarikat tersenarai awam.

“Kami masih yakin dengan prospek perniagaan kami bergerak ke hadapan dengan jangkaan penggunaan keluli yang meningkat di belakang pemulihan dalam industri pembuatan dan pembinaan,” katanya dalam satu kenyataan selepas pelancaran prospektus, hari ini.

IPO Leform melibatkan terbitan awam sebanyak 311 juta saham biasa baharu, mewakili kira-kira 21% daripada modal saham yang diperbesarkan, bersama-sama dengan tawaran untuk penjualan 74.1 juta saham sedia ada, mewakili 5% daripada modal saham yang diperbesarkan.

Daripada 311 juta saham terbitan awam baharu, 74.1 juta saham baharu tersedia untuk orang awam Malaysia, 29.6 juta saham tersedia untuk pengarah dan pekerja kumpulan yang layak dan mereka yang telah menyumbang kepada kejayaan kumpulan.

Sebanyak 22.2 juta lagi saham baharu boleh didapati melalui penempatan persendirian kepada pelabur institusi dan/atau terpilih yang dikenal pasti dan 185.1 juta saham baharu tersedia melalui penempatan persendirian kepada pelabur Bumiputera yang dikenal pasti yang diluluskan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

Kira-kira 74.1 juta saham sedia ada juga akan ditawarkan untuk jualan melalui penempatan persendirian kepada pelabur institusi dan/atau terpilih yang dikenal pasti.

MIDF Amanah Investment Bank Berhad ialah penasihat utama, penaja, penaja jamin tunggal dan ejen penempatan tunggal.

Sumber:DagangNews.com

Leform sasar kumpul RM71.5 juta menerusi IPO
untuk perkembangan strategik syarikat


Content Type:

Duration:

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dan Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) sedang berusaha memanfaatkan potensi industri kenderaan rekreasi (RV) yang semakin berkembang di rantau ini.

Timbalan Ketua Setiausaha MITI Datuk Seri Norazman Ayob berkata, kementeriannya bekerjasama dengan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) dan ECERDC untuk menarik pelaburan berkualiti tinggi, seperti industri RV, ke Malaysia.

Katanya, pengembangan industri RV secara keseluruhannya berpotensi membawa masuk pelaburan bernilai berbilion ringgit dan MITI berharap dapat menarik pelaburan industri tersebut di Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) dan seluruh negara.

“Ia menunjukkan bahawa langkah itu akan berlaku seawal separuh pertama tahun 2023 dan Pahang mungkin menjadi hab untuk RV buatan tempatan (CKD),” katanya hari ini.

Beliau berkata demikian ketika hadir pada upacara penyerahan Sijil Kelulusan Jenis Kenderaan (VTA) yang berlangsung di Menara MITI 7 di sini.

Menurut Norazman, pihaknya berterima kasih kepada pelabur dari Jerman kerana memilih Malaysia sebagai destinasi pelaburan ideal untuk menubuhkan industri RV.

“Ia adalah usaha kami untuk meletakkan Malaysia sebagai destinasi pelaburan pilihan terutamanya untuk pelabur Jerman seperti Knaus Tabbert AG dan membantu menjadikan Malaysia sebagai hab RV untuk pasaran ASEAN dan Asia Pasifik,” katanya.

Seperti industri lain, tambahnya, pertumbuhan industri RV akan merangsang ekonomi tempatan melalui kesan limpahannya.

Ini bukan sahaja akan mewujudkan peluang pekerjaan dan perniagaan kepada penduduk tempatan, malah dapat membantu ekonomi serantau untuk berkembang, kata Norazman.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Knaus Tabbert AG, Wolfgang Speck berkata, syarikat itu berharap dapat bekerjasama dengan ECERDC untuk menubuhkan kemudahan pembuatan RV di rantau ECER.

“Permintaan untuk industri RV menunjukkan peningkatan yang ketara di peringkat global.

“Pasaran ini diunjurkan berkembang menjadi industri berpotensi berbilion dolar di Malaysia dalam tempoh lima hingga 10 tahun akan datang.

“Malaysia, yang mempunyai FTA dengan China, Jepun, Korea, India, Australia dan New Zealand mempunyai potensi besar untuk menjadi hab karavan bagi rantau Asia Pasifik,” katanya.

Menurut Wolfgang, industri RV masih di peringkat awal di Malaysia berbanding Australia, di mana ia dianggarkan bernilai AS$11 bilion dolar untuk negara dengan 26 juta penduduk itu.

“Kami juga berharap dapat bekerjasama dengan syarikat Malaysia bagi peluang mengedar dan membuka lebih banyak taman RV di negara ini, bagi menggalakkan rakyat Malaysia menerima gaya hidup baharu ini sambil memanfaatkan sepenuhnya landskap indah negara,” tambahnya.

Sementara itu, Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Zailani Hashim dalam satu kenyataan berkata, pihaknya komited membantu ECERDC dan pelabur automotif dalam tadbir urus dan pentadbiran industri RV secara sistematik, boleh dipercayai dan inovatif.

“Ini bagi memastikan keselamatan industri dan mengurangkan risiko kemalangan manakala pada masa yang sama, memacu industri berkualiti tinggi dengan mengutamakan keselamatan.

“Kerajaan melalui MITI dan ECERDC mengambil inisiatif untuk menubuhkan Jawatankuasa Kerja Pembangunan Industri kenderaan RV yang membincangkan dan mengambil inisiatif untuk meningkatkan dan memperkasakan penggunaan RV, serta infrastruktur sokongannya, di seluruh Malaysia,” ujarnya

Sumber: Astro Awani

Wilayah Pantai Timur bakal jadi hub industri kenderaan RV


Content Type:

Duration:

Sun Bus Tech Sdn Bhd yang merupakan syarikat pembuatan bas akan melabur RM80 juta bagi membina sebuah kilang pembuatan badan bas di Senai Airport City, di sini.

Pengerusi Jawatankuasa Pelaburan, Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri Johor Lee Ting Han berkata kilang tersebut dijangka mampu menghasilkan hampir 300 unit bas perdagangan termasuk bas elektrik setiap tahun untuk pasaran domestik dan serantau.

Beliau berkata pembinaan kilang yang dijangka bermula bulan ini, akan siap seawal suku ketiga tahun depan atau selewat-lewatnya pada 2024, selain mewujudkan lebih 200 peluang pekerjaan di negeri ini.
Menurutnya, syarikat dari Johor itu, mengeluarkan bas dan badan bas.

“Kerajaan negeri akan terus membantu bagi memastikan projek ini berkembang, kerana produk mereka akan dieksport ke Singapura, Thailand dan Indonesia. Jadi, kita berbangga apabila produk jenama Malaysia turut digunakan di negara-negara lain,” katanya pada sidang media selepas menyempurnakan majlis pecah tanah ibu pejabat dan fasiliti pembuatan Sun Bus Tech di Senai Airport City, di sini, hari ini.

Turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif Sun Bus Tech Shyan Phang.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) Datuk Wira Arham Abdul Rahman berkata pihaknya mengalu-alukan pelaburan bagi pembinaan kilang seumpama itu yang memberi manfaat kepada rakyat.

“Malaysia adalah destinasi pelaburan lestari yang strategik dan ideal bagi menarik pelabur industri kenderaan elektrik (EV) untuk memasuki pasaran Asia Tenggara.

“Kami yakin Sun Bus Tech berupaya merealisasikan aspirasi negara untuk mencapai persekitaran lebih bersih dan lestari, selaras dengan prinsip alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG),” katanya.

Sumber: Bernama

Sun Bus Tech labur RM80 juta bina kilang pengeluaran badan bas di Senai


Content Type:

Duration:

Dutch Lady Milk Industries Bhd (DLMI) hari ini mengumumkan pengoptimuman operasi pengeluaran tenusunya dan memutuskan untuk menamatkan operasi pengeluaran serbuk susu tepungnya di Petaling Jaya.

Sehubungan itu operasi pengeluaran susu tepungnya tidak akan dijalankan di kemudahan pengilangan baharu di Bandar Enstek, Negeri Sembilan, kata Pengarah Urusannya Ramjeet Kaur Virik.

Bagaimanapun, katanya, langkah yang diambil syarikat itu tidak menjejaskan bekalan serbuk susu tepung bagi pasaran Malaysia kerana ia akan mendapatkan bekalan produk tersebut daripada rangkaian pengilangan syarikat induknya, Royal FrieslandCampina NV di Asia dan terus menyediakan bagi keperluan pasaran di negara ini.

Royal FrieslandCampina NV, syarikat dari Belanda, merupakan satu daripada syarikat koperasi tenusu terbesar di dunia.

Selain itu, DLMI juga akan turut menamatkan beberapa barisan pengeluaran yang lain secara berperingkat dalam tempoh dua tahun akan datang, bermula 31 Mei, 2023, sebagai sebahagian daripada langkah pengoptimuman operasi, katanya.

Langkah tersebut adalah sejajar dengan pendekatan FrieslandCampina bagi meningkatkan operasi perniagaan dan beralih kepada model perniagaan yang lebih mampan yang memacu fokus, inovasi dan kecekapan atas faktor keperluan strategik jangka panjang untuk terus memenuhi keperluan pengguna pada masa hadapan.

Pekerjaan, latihan semula dan menambah kemahiran

“Malangnya, keputusan yang kami ambil ini menjejaskan kira-kira 100 pekerjaan sedia ada. Pekerjaan tersebut tidak lagi diperlukan di kilang baharu kami di Bandar Enstek.” “Ini akan dilakukan secara berfasa bermula 31 Mei, 2023, dan sehingga suku kedua 2024.

“DLMI sebagai sebuah syarikat memiliki kira-kira 600 orang pekerja dan pengoptimuman ini memberi impak kepada barisan pengeluaran tertentu. Kami mempunyai pelbagai barisan pengeluaran seperti perniagaan cecair dan perniagaan serbuk. Ramai daripada kakitangan kami akan meneruskan pekerjaan mereka bersama kami di Bandar Enstek,” kata Ramjeet.

DLMI melabur sebanyak RM540 juta dalam kilang baharu tersebut sebagai hab masa de[pan bagi perniagaan cecair di rantau ini. Kilang tersebut akan menggantikan operasi kilang di Petaling Jaya ketika ini.

Oleh itu, pengoptimuman rantaian bekalan adalah menerusi jenis produk bagi memastikan ekonomi bidangan dan kecekapan, katanya.

“Seramai 100 pekerja itu kebanyakannya daripada kilang serbuk susu dan pengoptimuman beberapa barisan pengeluaran secara berfasa dalam tempoh dua tahun akan datang (bermula 31 Mei, 2023),” jelasnya kepada Bernama.

“Kami akan mematuhi kewajipan kontrak untuk membantu kakitangan terkesan melalui fasa peralihan. DLMI komited untuk menyokong kesemua kakitangan dan memastikan kelangsungan perniagaan, bekerjasama rapat dengan rakan niaga kami,” katanya.

Ramjeet berkata selain pampasan kewangan, DLMI membawakan pakar yang sesuai untuk membimbing kakitangan yang terkesan, menganjurkan bengkel kerja berkaitan kesejahteraan kewangan, keusahawanan serta perniagaan digital untuk mempersiapkan mereka dengan kerjaya selepas meninggalkan syarikat.

“Ini merupakan antara inisiatif yang diusahakan DLMI untuk membantu kakitangan yang terkesan untuk melakukan peralihan,” katanya.

Selain itu, katanya, akan juga ada sokongan peralihan dan perpindahan bagi kakitangan yang berpindah dari kilang di Petaling Jaya ke Bandar Enstek serta program menambah kemahiran dan kemahiran semula kerana ia adalah kilang pembuatan yang berasaskan teknologi tinggi.

“Kami juga bekerjasama dengan kerajaan Negeri Sembilan untuk melihat pilihan perumahan dan persekolahan bagi mereka yang berpindah. Juga akan ada perkhidmatan pengangkutan ulang alik dari lokasi strategik di sini.

Rancangan pembinaan negara dan model perniagaan masih kekal utuh

“Model perniagaan DLMI kekal sama, stabil dan kukuh. Sebagai barisan pengurusan DLMI, kami perlu membuat keputusan dengan memberi fokus pertimbangan komersil yang menyeluruh demi mewujudkan nilai yang lestari untuk jangka panjang agar DLMi terus berjaya dalam pasaran,” kata Ramjeet.

Melalui perpindahan ke Bandar Enstek kelak, DLMI komited untuk menyediakan produk berkhasiat berkualiti tinggi, Halal dan mampu milik untuk masa depan.

“Dengan pelaksanaan teknologi Industri 4.0 di kemudahan pengilangan baharu itu, DLMI berusaha untuk mencapai kecemerlangan dan kecekapan operasi untuk terus berjaya di Malaysia dan pasaran pada masa depan,” katanya.

Penerapan inovasi baharu akan membolehkan organisasi memenuhi pertumbuhan pengeluaran tenusunya dan memberi manfaat yang besar kepada industri tenusu tempatan yang semakin berkembang di samping meningkatkan kualiti dan jumlah pengeluaran susu mentah tempatan.

Ramjeet berkata. DLMI telah menjadi sebahagian daripada landskap Malaysia sejak 1963 dan menjadi pilihan turun temurun pelbagai generasi dan akan meneruskan peranan penting ini pada masa depan.

“Kami terus menyokong agenda kesihatan kerajaan terutamanya bagi status pemakanan rakyat Malaysia dan jaminan makanan,” katanya.

Sumber: Bernama

Dutch Lady Milk Industries akan optimumkan operasi pengeluaran produk tenusu


Content Type:

Duration:

Malaysia adalah salah satu hab pembuatan peranti perubatan luar pesisir terbaik dunia, dengan lebih 290 syarikat pembuatan terbabit dalam industri peranti perubatan negara yang kini berkembang maju.

Pengerusi Persatuan Industri Perubatan Malaysia (AMMI) Andy Lee Kuan Min berkata sebanyak 10 daripada 30 syarikat teknologi perubatan (MedTech) global telah menubuhkan kemudahan pembuatan di Malaysia.

“Daripada pengeluar sarung tangan lateks dan kateter, industri tempatan hari ini diiktiraf sebagai pengeluar dan pembekal yang boleh dipercayai bagi rangkaian luas peranti perubatan bernilai tinggi yang diperbuat daripada elektronik, plastik, silikon, dan aloi logam.

“Beberapa peranti perubatan bernilai tinggi yang dikeluarkan di Malaysia ialah implan pendengaran, produk ortopedik, perentak jantung, injap jantung dan sistem perubatan lanjutan,” katanya kepada pemberita pada Sidang Kemuncak Industri MedTech Malaysia 2022 hari ini.

Mengulas lanjut, Lee berkata kejayaan industri peranti perubatan Malaysia disebabkan sebahagian besarnya berpunca daripada kejayaan dalam sejarah pembuatan yang terbukti, bakat berbilang bahasa, kemudahan menjalankan perniagaan dan rantaian bekalan tempatan yang baik bersama sokongan daripada institusi dan rangka kerja dasar.

Terdahulu, Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow dalam ucaptamanya berkata Pulau Pinang kekal sebagai lokasi yang sangat menarik kerana ia memiliki ketersediaan infrastruktur dan ekosistem yang sepadan dengan keperluan sektor teknologi perubatan.

Pulau Pinang sering dipuji sebagai hab yang mempunyai semangat dan bersedia untuk setanding dengan Puerto Rico, Ireland dan Costa Rica yang sering diiktiraf sebagai hab pembuatan peranti perubatan luar pesisir utama di dunia, katanya.

“Industri sokongan dan sampingan yang kukuh di Pulau Pinang telah menjana skala yang besar untuk industri teknologi perubatan.

“Kerajaan negeri akan memastikan pertumbuhan yang mampan dalam industri teknologi perubatan, terutamanya pada bakat dan ketersediaan infrastruktur,” tambahnya.

Sidang Kemuncak Industri MedTech Malaysia 2022 yang diadakan hari ini dianjurkan oleh AMMI sempena ulang tahun ke-50 perindustrian Pulau Pinang, dengan sokongan daripada Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), Invest Penang dan Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang.

Sumber: Bernama

Malaysia antara hab pembuatan peranti perubatan terbaik


Content Type:

Duration:

Ace Gases Sdn Bhd, anak syarikat 97.19 peratus milik Kelington Group Bhd, akan melabur RM45 juta untuk membina loji pemulihan gas karbon dioksida kedua di Kerteh, Terengganu (P2).

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini, ia berkata P2 akan dibina dan dipasang di tapak sedia ada di Kerteh (P1) bagi menghasilkan karbon dioksida cecair (LCO2) untuk gred minuman.

“Pembinaan tambahan 70,000 tan setahun di kemudahan pengilangan LCO2 akan dimulakan pada Disember 2022, dan dijangka siap menjelang Disember 2023,” kata kumpulan itu.

Kelington berkata, P1 pada masa ini beroperasi pada lebih 80 peratus kapasitinya dan ia adalah masa yang sesuai untuk melabur dalam P2 bagi mendapatkan peluang baharu pada masa hadapan.

Pertumbuhan dalam perniagaan gas perindustrian dijangka menyediakan pendapatan berulang yang stabil kepada kumpulan.

Ia menambah, pelaburan itu dijangka menyumbang secara positif kepada pendapatan dan aset bersih sesaham Kelington untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2024.

Sumber: Bernama

Unit Kelington bina loji gas karbon dioksida kedua di Kerteh


Content Type:

Duration:

Taiwan memanfaatkan kekuatannya dalam teknologi ICT untuk membantu industri kerja logam merancang transformasi digital mereka, kata Pengarah Pusat Dagangan Taiwan di Kuala Lumpur Eva Peng.

Dalam kenyataan, Peng berkata Taiwan dan Malaysia boleh bekerjasama dalam penyelesaian baharu dan dalam bidang lain untuk menaik taraf industri jentera.

Sementara itu, Naib Pengerusi Jawatankuasa Kerja Ekonomi Digital Persekutuan Pekilang-Pekilang Malaysia (FMM) Dr Helena Eian Yeut Lan berkata Taiwan berada pada kedudukan yang baik untuk mengambil peranan utama dalam pembangunan dan pelaksanaan Industri 4.0.

“Bagi menerima Industri 4.0, kerjasama yang lebih erat antara Malaysia dan Taiwan adalah dijangka,” katanya.

Sehubungan itu, FMM bekerjasama dengan Taiwan Excellence, menganjurkan webinar “Toward Metal Processing 4.0” pada 9 Nov untuk mempamerkan dan berkongsi penyelesaian pemprosesan logam pintar, projek yang mempromosikan produk Taiwan yang paling inovatif.

Taiwan Excellence ialah kempen yang mempromosikan produk Taiwan.

Tiga syarikat Taiwan, Axile, Axisco dan Honor Seiki memperkenalkan penyelesaian dan teknologi terkini mereka pada webinar tersebut. 

Untuk lebih memahami Internet of Things industri Taiwan dan perkakasan i-Manufacturing, pemain industri Malaysia digalakkan untuk mengunjungi “Taiwan International Intelligent Manufacturing Show” yang akan diadakan di ICC, Tainan, Taiwan pada 23 Nov atau melayari laman web di https://www.tiim.com.tw/en/

Sumber: Bernama

Malaysia, Taiwan Boleh Bekerjasama Dalam Industri Jentera


Content Type:

Duration:

EG Industries Bhd. menjangkakan pembinaan kilang baharunya Smart Factory 4.0 yang menelan kos sebanyak RM180 juta di Batu Kawan akan mewujudkan lebih 1,000 peluang pekerjaan kepada masyarakat setempat apabila beroperasi pada 2024.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Alex Kang berkata, kemudahan baharu itu baru-baru ini telah menarik perhatian beberapa pelanggan tempatan dan asing yang terkemuka.

Antaranya, Cambridge Industries Group (CIG) yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS) yang mengeluarkan pemancar dan penerima isyarat optik berkelajuan tinggi termaju untuk rangkaian wayarles 5G (modul optik) menggunakan teknologi fotonik dan semikonduktor untuk pelanggan global mereka.

“Ini akan menjadi pemindahan teknologi perintis pertama CIG ke Asia Tenggara,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Majlis pecah tanah bagi pembinaan kilang itu dirasmikan oleh Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Dato Ir. Ahmad Zakiyuddin Abd Rahman.

Kemudahan baharu EG Industries itu terletak di kawasan perindustrian seluas enam ekar di Batu Kawan oleh anak syarikat milik penuh SMT Technologies Sdn. Bhd., dengan keluasan binaan lebih daripada 22,500 meter persegi untuk lantai pengeluaran kawasan, bangunan pejabat dan kapasiti pergudangan.

Metodologi ‘Lights-Out’ mampu mewujudkan persekitaran rangkaian sepenuhnya yang mendigitalkan aliran bahan untuk pembuatan autonomi, dikawal oleh pasukan terpencil terdiri daripada pakar yang sangat khusus untuk mengurus data, perancangan pengeluaran dan kualiti.

Apabila ia siap seperti disasarkan, jumlah kawasan binaan EG Industries bagi pengeluaran, pergudangan dan pejabatnya, termasuk kemudahannya di Sungai Petani, Kedah, akan meningkat sebanyak 45% daripada 55,000 meter persegi kepada 80,000 meter persegi.

Menurut Kang, pembinaan kilang pintar itu adalah bukti kemajuan kumpulan yang konsisten, dan akan menjana manfaat yang luar biasa untuk pelanggan, pihak berkepentingan dan negara.

“Pencapaian ini telah dilaksanakan selama bertahun-tahun. Malah sebelum wabak COVID-19, kami mula meletakkan bahan binaan dalam pelan hala tuju teknologi pintar kami, mengambil pendekatan holistik untuk menyediakan jentera, kemudahan dan minda untuk mengharungi gelombang teknologi seterusnya.

“Kilang Batu Kawan kami adalah bahagian penting dalam perjalanan kami dan berbesar hati untuk melaksanakan usaha ini untuk mempercepatkan pertumbuhan kami,” katanya.

Sumber: DagangNews.com

EG Industries sasar wujudkan 1,000 peluang
pekerjaan dengan pembinaan kilang pintar
baharu


Content Type:

Duration:

Sarawak perlu mewujudkan ekosistem yang ideal untuk menjadi destinasi utama bagi industri semikonduktor dan penyedia penyelesaian bagi teknologi semikonduktor.

Premier Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg berkata, semikonduktor semakin penting untuk menjadikan grid elektrik lebih pintar, contohnya melalui meter pintar, penderia, komunikasi wayarles dan talian wayar serta sistem kawalan. 

Bagaimanapun kata beliau, dengan perubahan drastik dalam era teknologi, reka bentuk cip atau mikroelektronik kini turut berubah dan mendapat permintaan yang tinggi.

“Reka bentuk cip ini berubah dengan sangat pantas dan kita perlu sentiasa mengikuti perkembangan seperti ini.

“Ini adalah langkah pertama Sarawak untuk terlibat dalam penyertaan semikonduktor dan mewujudkan pekerjaan yang tinggi kepada anak tempatan,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas melancarkan Semikonduktor SMD Baharu (juga dikenali sebagai Reka Bentuk Mikroelektronik Sarawak) dan Majlis Menandatangani Perjanjian (MoA) Perkhidmatan Rangka Kerja dengan Melexis Technologies, Belgium di Kampung Digital TEGAS di sini, hari ini.

Hadir sama Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat Datuk Roland Sagah Wee Inn dan Ketua Pegawai Eksekutif Semikonduktor SMD Shariman Jamil.

Abang Johari berkata, buat masa ini pencipta cip sedia ada ialah Syarikat X-FAB Sarawak di Zon Perindustrian Bebas Samajaya yang menghasilkan cip untuk pelbagai aplikasi termasuk kereta.

Menurutnya, Sarawak juga perlu berubah mengikut kehendak semasa termasuk industri semikonduktor dan menerusi Semikonduktor SMD yang baru dilancarkan, Sarawak akan menyediakan perkhidmatan reka bentuk cip kepada Melexis Technologies, Belgium. 

Terdahulu dalam ucapannya, Abang Johari berkata, sistem perisikan membolehkan utiliti elektrik mengesan kerosakan, mengurus permintaan kuasa apabila kapasiti terhad atau mahal, dan menyepadukan sumber kuasa boleh diperbaharui dan diagihkan ke dalam grid dengan lebih mudah.

Katanya, contoh-contoh tersebut sekadar menyebut beberapa aplikasi tentang cara semikonduktor digunakan untuk membolehkan tenaga bersih dalam pelbagai sektor ekonomi.

“Pada masa sama, Sarawak akan terus membangun dan memodenkan sektor utama untuk meningkatkan produktiviti dan menyokong aktiviti pembuatan bernilai tinggi seperti elektrik dan elektronik (E&E) serta semikonduktor.

“Inisiatif ini akan melengkapkan pertumbuhan sektor lain, seperti pengangkutan dan logistik, perkhidmatan kewangan dan perundangan, serta perkhidmatan reka bentuk dan kreatif,” jelasnya.

Mengenai MoA Semikonduktor SMD dan Melexis, Abang Johari berkata, ia menandakan permulaan kerjasama yang mantap antara kerajaan Sarawak dan Melexis dalam reka bentuk semikonduktor dan cip.

Katanya, ia akan terus menjadi industri penting yang akan mengubah dan mendorong Sarawak ke arah persekitaran yang mampan dan ekonomi bernilai tinggi.

“Kita juga boleh bekerjasama untuk memelihara alam sekitar dan meneroka peluang lain dari segi teknologi. Walaupun Sarawak adalah sebuah negari kecil, kita diberkati dengan sumber. 

“Kita memerlukan teknologi dan kepakaran untuk menambah nilai kepada sumber kita, sekali gus menyumbang kepada keperluan dunia untuk persekitaran hijau,” katanya.

Semikonduktor SMD merupakan entiti milik penuh kerajaan negeri yang diperbadankan melalui Majlis Penyelidikan dan Pembangunan Sarawak (SRDC) di bawah bidang kuasa Kementerian Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat.

SMD ialah sebuah tempat untuk reka bentuk cip fabless butik yang mengkhusus dalam mereka bentuk litar bersepadu isyarat analog dan campuran dengan model perkongsian yang mantap dengan pemain industri utama, sekali gus memulakan perjalanan transformasi untuk meningkatkan dan menambah baik reka bentuk dan bekalan pembuatan litar bersepadu atau cip di Sarawak.

Sumber: Utusan Borneo

Sarawak perlu wujud ekosistem ideal jadi destinasi utama industri semikonduktor


Content Type:

Duration:

PEMBUAT kereta nasional, Perusahaan Otomobil Nasional Bhd (Proton) sedang berusaha mengukuhkan keupayaan kenderaan elektrik (EV) dan merancang untuk menghasilkan EV sendiri menjelang 2027, kata Timbalan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Roslan Abdullah.

Roslan menjelaskan, Proton telah berbincang dengan rakan kongsi yang berpotensi bagi memulakan usaha itu kerana ia tidak boleh tergesa-gesa berbuat demikian tanpa memahami teknik penjualan serta pemasaran kenderaan tersebut.

Pelan hala tuju EV Proton telah bermula semenjak 10 tahun lepas tetapi ia terbantut disebabkan permintaan pasaran dan teknologi semasa.

“Jadi, lima tahun akan datang (sehingga 2027) akan memberi kami masa yang mencukupi untuk menentukan teknologi mana yang paling mudah diterima, senang diselenggara dan mampu dimiliki oleh kami serta pengguna,” katanya kepada pemberita selepas perbincangan panel pada acara Invest Malaysia Siri 2, bertajuk ‘The Road to EV’ di sini pada Rabu.

“Kerjasama dengan Smart Automobile dan pengedaran kereta pintar ini akan mengajar kami (Proton) bagaimana untuk memasang EV di dalam negara termasuk memberi kami pengalaman serta pengetahuan mengenai proses pemasangan,” katanya.

Smart Automobile adalah usaha sama yang ditubuhkan oleh Mercedes-Benz AG dan Zhejiang Geely Holding Group Co Ltd.

Ketika ditanya mengenai cabaran yang dihadapi kenderaan tenaga baharu (NEV) dalam menembusi pasaran Malaysia, Roslan memberitahu, penyelesaian itu memerlukan sokongan yang lebih kukuh daripada kerajaan, kesediaan industri yang lebih baik dan peralihan minat pelanggan terhadap EV.

Beliau berkata, jualan EV meningkat kepada 3.4 peratus atau 13,800 unit tahun setakat ini, dengan EV hibrid lebih popular berbanding EV berkuasa bateri.

“Terdapat cabaran utama yang perlu diatasi, masa dan usaha kolektif.

“Cabaran ini termasuk Malaysia tidak mempunyai banyak kereta EV mampu milik, penerimaan pengguna masih perlahan, kurang kejelasan dalam pembangunan infrastruktur pengecasan EV, pembangunan bakat dalam segmen EV selain kekurangan pelaburan dalam teknologi berkaitan,” katanya.

Roslan berkata, lebih banyak pembangunan dan sokongan kepada industri EV diperlukan untuk bergerak ke hadapan.

“Ini termasuk program penyelidikan dan pembangunan, pelaburan dalam rantaian bekalan, teknologi serta penyediaan infrastruktur EV yang lebih baik,” katanya.

Sumber: Bernama

Proton rancang keluar kenderaan elektrik menjelang 2027


Content Type:

Duration:

Projek pembangunan Pusat Hab Halal Tanjung Manis dengan peruntukan RM59 juta dijangka siap tahun depan.

Premier Sarawak, Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg berkata pihaknya berterima kasih kepada Kerajaan Persekutuan kerana meneruskan projek itu.

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada kepemimpinan Perdana Menteri yang berhasrat untuk meneruskan Projek Pembangunan Pusat Hab Halal Tanjung Manis dengan harapan mampu mendominasi industri halal dunia.

“Pelaksanaan projek ini juga akan memberi manfaat dan impak besar kepada sosioekonomi penduduk dengan kepelbagaian aktiviti ekonomi di bandar baru Tanjung Manis.

” Meskipun Bajet 2023 ini belum diluluskan, namun jaminan yang diberikan oleh Perdana Menteri untuk meneruskan segala yang telah dibentang ini harus disokong sepenuhnya kerana peruntukan kepada industri halal adalah yang tertinggi berbanding bajet pada 2022,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis perasmian Jelajah Halal Malaysia 2022 peringkat negeri di Dewan Majma’ Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah, di sini hari ini.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Timbalan Menteri di Jabatan Premier Sarawak (Undang-Undang, MA63 dan Hubungan Negeri – Persekutuan) Datuk Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali.

Abang Johari berkata, kerajaan Sarawak menyokong penuh pelaksanaan Pelan Induk Industri Halal (HIMP) 2030 yang bersandarkan kepada tujuh teras strategik utama.

Teras strategik itu ialah menggalakkan tawaran industri halal yang berkualiti, inovatif dan berdaya saing; membangunkan syarikat-syarikat tempatan yang berdaya saing serta memacu peningkatan sosioekonomi lebih mampan, seimbang dan menyeluruh.

Katanya, pelan itu juga dilihat bergerak seiring dengan Strategi Pembangunan Ekonomi Pasca Covid-19 (PCDS) 2030 yang memberi penekanan terhadap sektor pertanian untuk mengeluarkan makanan berkualiti dari segi nutrisi, baik untuk diet dan kesihatan, seterusnya memacu Sarawak menjadi negeri maju menjelang 2030.

“PCDS 2030 juga akan fokus kepada pembangunan infrastruktur digital secara usaha sama dengan sektor swasta yang memberi penekanan kepada pengeluaran serta pemasaran untuk menjadikan sektor pertanian lebih lestari, seterusnya menjamin sekuriti makanan negara dan dunia amnya.

“Saya turut mengikuti Persidangan Perniagaan Halal Dunia (WHBCC) 2022 di Australia pada September lalu yang menekankan kepada aspek rantaian bekalan makanan yang sudah menjadi isu global,”katanya.

Beliau berharap agenda PCDS 2030 untuk menjadikan Sarawak sebagai pengeksport bersih hasil dan produk pertanian berkualiti tinggi menjelang 2030 dapat memenuhi permintaan domestik dan antarabangsa terutamanya dalam pasaran halal dunia.

Terdapat beberapa inisiatif yang difokuskan bagi merancakkan industri halal negara dengan peruntukan sebanyak RM92 juta.

Turut hadir, Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Lokman Hakim Ali, Ketua Bahagian Halal Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS) Ramzen Ambi dan Penolong Setiausaha Kementerian Perdagangan dan Pelaburan Antarabangsa (MINTRED) Sharifah Mastura Wan Razali.

Sumber: Utusan Sarawak

Hab halal Tanjung Manis diteruskan


Content Type:

Duration:

Ni Hsin EV Tech Sdn Bhd (NH EV Tech), anak syarikat milik penuh Ni Hsin Group Bhd melancarkan dua model motosikal elektrik (EV), EV Tailg Ebixon ke pasaran tempatan.

Dua model berkenaan yang dipasang di kemudahan pembuatan NH EV Tech di Seri Kembangan, Selangor itu hadir dengan pilihan Tailg Ebixon Bold dan Tailg Ebixon Torq, masing-masing untuk kategori kegunaan persendirian dan komersial.

Pengarah Urusan NH EV Tech, Khoo Chee Kong, berkata pelancaran motosikal EV itu menandakan kejayaan dan pencetus perubahan kepada syarikat selepas lebih dua tahun bekerja keras bermula daripada konseptualisasi, penyelidikan dan pembangunan (R&D), percubaan dan kesilapan, serta kerjasama rapat dengan rakan kongsi, Dongguan Tailing Motor Vehicle Co Ltd.

“Motosikal pertama yang kami uji ialah motosikal enjin pembakaran dalaman (ICE) yang tidak cekap kerana ia membebankan dan mahal, dan kami mahukan kenderaan yang mesra alam. Selepas beberapa siri percubaan dan pengalaman, motosikal elektrik yang bersih dan mempunyai pelepasan asap sifar berjaya dibangunkan, sebagai Blackbixon Coffee Bike tahun lalu.

    “Kami menyedari bahawa terdapat pasaran untuk mesin yang dibina khas ini. Pandemik COVID-19 telah menyebabkan lonjakan dalam e-dagang dan oleh itu permintaan terhadap perkhidmatan penghantaran.

    “Motosikal adalah pilihan yang popular untuk masa penghantaran yang lebih cepat dan penyelenggaraan yang rendah. Memandangkan pemanasan global, motosikal EV masuk akal kerana ia cekap tenaga dan lebih murah untuk diselenggara,” katanya dalam satu kenyataan.

    Chee Kong berkata, terdapat banyak peluang untuk penggunaan EV, dengan kerajaan menyediakan insentif dalam bentuk pelepasan cukai untuk pemasangan atau pembuatan EV, bahagian komponen, dan pembangunan ekosistem seperti kemudahan pengecasan.

    “Kerajaan serta syarikat berkaitan kerajaan (GLC) juga dijangka menerima pakai penggunaan EV. Selain itu, pasaran skuter elektrik dan motosikal global dianggarkan berkembang pada kadar pertumbuhan tahunan dikompaun (CAGR) 10.2 peratus kepada AS$93.9 bilion (RM429.54 bilion) menjelang 2031 daripada AS$35.3 bilion (RM161.48 bilion) pada 2021.

    “Sasaran kami ialah menjual 15,000 unit motosikal EV Tailg Ebixon setahun dalam tempoh tiga tahun akan datang meliputi rantau Asia Pasifik. Kami sedang berunding dengan beberapa organisasi, GLC, agensi kerajaan dan peniaga untuk mempromosikan, memasarkan serta mengedarkan motosikal EV di rantau ini.

    “Model perniagaan kami merangkumi modul jualan langsung dan sewa milik kepada perniagaan serta pengguna,” katanya.

    Beliau menjelaskan, syarikat itu memberi penekanan terhadap tanggungjawab sosial dan alam sekitar sambil mewujudkan aliran pendapatan hijau dalam perdagangan karbon dalam aspek pembuatan dan pemasangan motosikal EV, di mana pelepasan dianggap sebagai kredit karbon atau offset yang boleh dijual di pasaran karbon seperti pasaran karbon sukarela Bursa Securities Malaysia Bhd (Bursa VCM) yang akan dibuka pada akhir tahun ini.

    “Perniagaan motosikal EV Ni Hsin menjana pengimbangan karbon yang boleh dijual kepada syarikat lain untuk mengurangkan jejak karbon mereka. Bursa VCM akan selain menyediakan ketelusan dalam pasaran kredit karbon, meningkatkan pelaburan dalam projek mengimbangi berkualiti tinggi seperti menanam pokok atau beralih kepada bahan api yang lebih bersih,” katanya.

    Sempena pelancaran dua model Motosikal EV Tailg Ebixon itu, Ni Hsin juga akan menandatangani Memorandum Perjanjian dengan beberapa organisasi, antaranya MIMOS Bhd, Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (PROLINTAS), HAI-O Enterprise Bhd dan PT Winn Pratama Indonesia bagi membantu pemasaran, promosi dan pengedaran motosikal EV terbabit.

    Sumber: Berita Harian

    Ni Hsin perkenal dua model motosikal elektrik


    Content Type:

    Duration:

    Perbadanan Usahawan Nasional Bhd (PUNB) akan memperbanyakkan kursus dan latihan peningkatan kemahiran menerusi kerjasama strategik bersama German-Malaysian Institute (GMI) dalam memberi pendedahan teknologi terkini pembuatan kenderaan elektrik (EV) tahun depan.

    Ketua Pegawai Eksekutif PUNB, Izwan Zainuddin berkata, permintaan terhadap kepakaran untuk servis kenderaan EV dan hibrid dilihat meningkat di Malaysia terutamanya apabila kenderaan tersebut luar daripada tempoh jaminan.

    “Untuk tahun ini, sebanyak tiga sesi latihan telah dianjurkan melibatkan 60 peserta terdiri dari Rakan Usahawan dan warga kerja PUNB,” katanya selepas Majlis Perasmian Auto Forum 2022 hari ini.

    Inisiatif ini juga sebagai langkah sokongan PUNB terhadap kerajaan dalam industri automotif yang memfokuskan kepada penggunaan EV selaras dengan Dasar Automotif Nasional 2020 dalam usaha mencapai sebuah negara bebas karbon menjelang 2050.

    “Sehubungan itu, sebagai sebuah pusat pembangunan keusahawanan, PUNB bertanggungjawab untuk memberi pendedahan melalui kursus dan latihan yang ditawarkan bagi memastikan perniagaan Rakan Usahawan PUNB mampu bergerak seiring dengan pembangunan teknologi masa kini,” kata Izwan.

    Selain itu, beliau berkata PUNB juga bekerjasama dengan Petronas Lubricants Marketing (Malaysia) Sdn Bhd melalui Program Petronas AutoExpert sebagai platform untuk menjalankan perniagaan bengkel kenderaan berkonsep di bawah jenama syarikat minyak utama Malaysia ini.

    “Melalui kerjasama ini, Rakan Usahawan yang layak akan berpeluang untuk mendapat sokongan pembiayaan dari PUNB bersama bimbingan yang ditawarkan oleh pihak Petronas untuk memulakan perniagaan,” katanya.

    Izwan berkata perbadanan itu menyasarkan seramai 20 usahawan automotif PUNB untuk menyertai Program Petronas AutoExpert dalam tempoh dua tahun sehingga penghujung 2024.

    Dalam perkembangan berasingan, Izwan berkata sebanyak RM409.3 juta pembiayaan perniagaan telah diluluskan kepada 1,238 syarikat dalam industri automotif sejak penubuhan PUNB sehingga 30 September 2022.

    Secara keseluruhan, katanya PUNB telah meluluskan pembiayaan perniagaan sebanyak RM3.9 bilion kepada 13,615 usahawan daripada 9,509 syarikat sejak penubuhannya sehingga 30 September 2022 manakala sasaran kelulusan pembiayaan perniagaan tahun ini adalah sebanyak RM189 juta kepada 314 syarikat.

    Sumber: Bernama

    PUNB kerjasama dengan GMI dalam pembuatan EV


    Content Type:

    Duration:

    Pulau Pinang menjangkakan lebih banyak pengilang menempatkan semula kilang mereka ke negeri ini tahun depan, kata Penasihat Khas Pelaburan kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Datuk Seri Lee Kah Choon.

    Beliau berkata, penempatan semula itu akan meningkatkan lagi pertumbuhan ekonomi negeri, hasil daripada infrastruktur yang tersedia untuk perniagaan.

    “Adalah lebih selamat bagi syarikat memindahkan semula kemudahan mereka ke sini kerana negeri ini dan Malaysia secara amnya dianggap sebagai zon hijau.

    “Taiwan misalnya, adalah negara zon merah yang dilanda gempa bumi dan taufan. Malaysia adalah lebih selamat, dan tambahan pula, kami sudah mempunyai rantaian bekalan, jadi ini boleh menjadi kelebihan untuk kami,” katanya kepada Bernama selepas merasmikan pembukaan hab pengedaran rantaian bekalan baharu NI Malaysia Sdn Bhd di sini hari ini.

    Lee berkata Pulau Pinang telah mula menerima pertanyaan daripada syarikat-syarikat asing (yang kini berpangkalan di China) untuk berpindah ke sini berikutan konflik AS-China yang berpanjangan.

    Bagaimanapun, beliau memberi amaran bahawa pengilang harus menjangkakan perniagaan akan perlahan sedikit pada 2023, dengan mengambil kira kemungkinan berlakunya kemelesetan ekonomi global.

    Ditanya mengenai pelaburan dalam sektor pembuatan di Pulau Pinang yang diluluskan pada Julai-Disember 2022, Lee menjangkakan negeri itu akan mencatatkan jumlah yang sama seperti pada separuh pertama tahun ini, sekali gus kembali ke tahap prapandemik.

    Terdahulu, Lee membacakan ucapan Ketua Menteri, Chow Kon Yeow, yang disahkan positif Covid-19.

    Dalam ucapannya, Chow berkata Pulau Pinang mendahului negeri-negeri lain pada 2021 dengan nilai eksport tertinggi berjumlah RM354 bilion, yang mana produk elektrik dan elektronik (E&E) dan peranti perubatan merangkumi kira-kira 80 peratus daripada jumlah eksport.

    “Pulau Pinang adalah antara penyumbang utama negara dari segi pelaburan dalam pembuatan dengan mencatatkan pelaburan sebanyak RM7.9 bilion bagi tempoh Januari hingga Jun 2022.

    “Pada Januari hingga Ogos 2022, nilai eksport Pulau Pinang meningkat 30 peratus tahun ke tahun kepada RM291 bilion, mewakili 29 peratus daripada jumlah keseluruhan eksport negara.

    “Dan, sejak kebelakangan ini ia mendahului senarai sekali lagi dengan eksport berjumlah RM14.4 bilion atau 33.2 peratus daripada jumlah eksport negara pada September 2022,” kata Ketua Menteri.

    Sementara itu, Pengarah Urusan NI, Selvam Chinappan berkata dengan siapnya hab pengedaran di Pulau Pinang ini, ia akan memainkan peranan penting bagi mengukuhkan jejak global syarikat itu.

    “Kemudahan itu juga akan berfungsi sebagai pusat pengedaran global untuk ujian automatik yang berkaitan dengan perisian dan sistem pengukuran automatik.

    “Apabila beroperasi sepenuhnya, kemudahan itu akan membolehkan pertumbuhan NI untuk produk berkaitan dengan aplikasi Megatrend Industri 4.0, termasuk internet pelbagai benda (IoT), 5G dan teknologi Automotif (Sistem Bantuan Pemandu Termaju dan Pemanduan Autonomi),” katanya.

    Mengulas mengenai pelancaran hab pengedaran rantaian bekalan global baharu NI, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) Datuk Wira Arham Abdul Rahman berkata untuk bergerak ke hadapan, MIDA merancang mempertingkatkan produktiviti dan kemampanan dengan lebih giat lagi.

    “Kami mahu mewujudkan pekerjaan berkemahiran tinggi yang memperoleh gaji lebih tinggi, berpandukan kepada Aspirasi Pelaburan Nasional,“ katanya.

    Sumber: Bernama

    Lebih banyak pengilang berpindah semula ke P.Pinang pada 2023


    Content Type:

    Duration:

    wpChatIcon