LIMA '23 perkukuh Malaysia sebagai hab dagangan aeroangkasa, maritim - MIDA | Malaysian Investment Development Authority
B. Melayu
contrastBtngrayscaleBtn oku-icon

|

plusBtn crossBtn minusBtn

|

This site
is mobile
responsive


LIMA ’23 perkukuh Malaysia sebagai hab dagangan aeroangkasa, maritim

LIMA ’23 perkukuh Malaysia sebagai hab dagangan aeroangkasa, maritim

18 Jun 2023

Pameran Maritim dan Aeroangkasa Antarabangsa Langkawi 2023 (LIMA ’23) yang berlangsung di Langkawi pada 23 hingga 27 Mei lalu dilihat berjaya mengukuhkan peranan Malaysia sebagi hab perdagangan industri aeroangkasa dan maritim serantau.

LIMA ’23, yang dianjurkan bersama oleh Kementerian Pertahanan, Kementerian Pengangkutan dan syarikat Alpine Integrated Solution Sdn Bhd (Alpine), berjaya memperoleh perjanjian bernilai RM17.6 bilion merangkumi kontrak berkaitan sektor pertahanan dan komersial bagi kedua-dua industri.

Pengarah Eksekutif Alpine, Muhammad Aqlan Pacleb, berkata ia dapat dilihat menerusi penyertaan lebih 600 pempamer perdagangan dari dalam dan luar negara yang berupaya menjadi pemangkin kepada pertumbuhan ekonomi negara.

“Kita cuba mahu ketengahkan LIMA ’23 kali ini bagi mewujudkan pembeli serantau, bukan pasaran serantau sahaja… itu yang menyebabkan kita bekerjasama dengan pihak-pihak berkepentingan, pihak perolehan dari negara-negara lain untuk duduk bersama pempamer dan mendengan keperluan setiap negara.

“LIMA ’23 adalah platform yang terbaik kerana mereka tidak perlu pergi ke setiap negara (untuk memasarkan produk), mereka boleh datang ke Malaysia kerana Malaysia menawarkan platform itu, jadi bila kita ada LIMA ’23, ia menjadi sangat kos efektif sebab mereka berkesempatan bertemu dengan pihak yang diingini yang dijemput oleh Malaysia untuk datang ke LIMA ’23,” katanya kepada Bernama.

Muhammad Aqlan berkata, keputusan membawa lebih 400 individu kenamaan (VVIP) dari seluruh Asia pada LIMA’ 23 juga membuahkan hasil kerana kehadiran individu yang mampu membuat keputusan dapat meyakinkan pempamer untuk menjalankan urusan perniagaan berkaitan industri terbabit.

Katanya, mesyuarat perniagaan ke perniagaan (B2B) yang diadakan ketika LIMA ’23 juga bukan sahaja memberi peluang mengkomersialkan produk akan datang sebaliknya turut melibatkan perdagangan produk sedia ada di rantau ini.

Justeru, katanya tidak mengejutkan apabila RM17.6 bilion nilai urus niaga direkodkan sepanjang LIMA ’23 membabitkan industri pertahanan dan komersial, tidak termasuk urus niaga yang dimeterai pempamer selepas berakhirnya pameran berkenaan.

Berdasarkan sambutan yang menggalakkan daripada pihak pempamer, Muhammad Aqlan berkata terdapat keperluan untuk menambah hari pameran perdagangan pada penganjuran LIMA akan datang bagi memastikan lebih banyak pempamer mendapat manfaat.

“Mereka yang pergi ke LIMA ’23 nampak keperluan itu bahawa pameran perdagangan selama tiga hari tidak mencukupi dan kita nampak ada kemungkinan besar untuk melanjutkan lagi pameran kepada empat hari sebab tiga hari itu sangat padat.

“Kita nak cuba mewajarkan pelaburan para pempamer ini dahulu sebab jika kita benar-benar nak buka keseluruhan perniagaan ini untuk rantau ini… saya fikir tiga hari untuk pameran perdagangan adalah tidak mencukupi,” katanya.

LIMA ’23 berlangsung selama lima hari iaitu tiga hari pertama 23 Mei hingga 25 Mei hanya dibuka kepada pelawat perdagangan manakala dua hari terakhir (26 dan 27 Mei) dibuka kepada orang awam.

Muhammad Aqlan berkata, pihaknya juga telah memberi kaji selidik tahap kepuasan terhadap penganjuran LIMA ’23 kepada semua pihak yang terlibat dan akan menilai maklum balas mereka bagi memperbaiki semua aspek yang dilihat mempunyai kekurangan.

Sumber: Bernama

TwitterLinkedInFacebookWhatsApp
wpChatIcon