B. Melayu
contrastBtngrayscaleBtn oku-icon

|

plusBtn crossBtn minusBtn

|

This site
is mobile
responsive


7 syarikat Malaysia disenarai ‘Asian Best Under A Billion’

7 syarikat Malaysia disenarai ‘Asian Best Under A Billion’

10 Ogo 2022

Tujuh firma Malaysia disenaraikan dalam ‘Forbes Asian Best Under A Billion’, syarikat berprestasi tinggi dengan jualan tahunan antara AS$10 juta (RM44.5 juta) hingga AS$1 billion (RM4.45 bilion).

Mengetuai senarai dari segi pendapatan ialah Kim Loong Resources, syarikat yang terbabit dalam penanaman dan pemprosesan minyak sawit dengan jualan pada 2021 mencecah AS$410 juta (RM1.82 bilion), manakala pendapatan bersihnya AS$33 juta (RM147 juta).

Syarikat yang diasaskan pada 1967 dan beribu pejabat di Johor Bahru itu bernilai kira-kira RM1.89 bilion.

Pembuat sarung tangan pemeriksaan lateks semula jadi dan nitril pakai buang, UG Healthcare menduduki tempat kedua dengan jumlah jualan AS$251 juta (RM1.15 bilion) pada 2021 dengan pendapatan bersihnya bernilai AS$88 juta.

Syarikat yang diasaskan pada 1989 dan beribu pejabat di Seremban, Negeri Sembilan itu dinilai pada kira-kira RM454 juta.

Berada di tempat ketiga ialah D&O Green Technologies, pengeluar diod pemancar cahaya (LED) teknologi pelekap permukaan untuk pengeluar automotif yang meraih jualan AS$204 juta (RM908.5 juta) tahun lalu, manakala pendapatan bersih pula ialah AS$27 juta (RM120.2 juta).

ViTrox, syarikat diasaskan pada 2000 yang membangunkan dan menghasilkan sistem penglihatan tiga dimensi serta imbasan talian untuk pemeriksaan litar bersepadu semikonduktor, berada di tempat keempat dengan jualan tahunan AS$164 juta (RM730 juta) dan pendapatan bersih AS$41 juta (RM182 juta).

Baki tiga lagi syarikat dalam senarai ialah Greatech Technology, Tashin Holdings dan CE Technology.

Ketiga-tiga syarikat itu meraih jualan tahunan masing-masing sebanyak AS$97 juta (RM132 juta), AS$94 juta (RM419 juta) dan AS$31 juta (RM138.1 juta).

Dalam satu kenyataan, Forbes berkata, senarai itu mengiktiraf 200 syarikat senaraian awam berprestasi tinggi kecil dan sederhana di rantau Asia-Pasifik dengan jualan di bawah AS$1 bilion (RM4.45 bilion).

“Selepas kembali daripada pasca pandemik menyaksikan pembuat pakaian, pengusaha pusat beli-belah, restoran, elektronik pengguna dan syarikat hiburan meraih manfaat,” katanya.

Sumber: Berita Harian

TwitterLinkedInFacebookWhatsApp
wpChatIcon