FAQ InvestMalaysia Accordion - MIDA | Malaysian Investment Development Authority
B. Melayu
contrastBtngrayscaleBtn oku-icon

|

plusBtn crossBtn minusBtn

|

This site
is mobile
responsive


FAQ InvestMalaysia Accordion

Portal InvestMalaysia

Portal Invest Malaysia boleh diakses melalui https://investmalaysia.mida.gov.my.

Siapakah yang boleh saya lantik sebagai Orang Diberi Kuasa untuk syarikat saya?

Sesiapa sahaja dalam syarikat yang memegang jawatan Pengurus dan ke atas boleh menjadi Orang Diberi Kuasa.

Saya telah melantik perunding. Bolehkah mereka menjadi Orang Diberi Kuasa?

Ya. Walau bagaimanapun, syarikat perlu mengeluarkan surat kebenaran sebagai pengesahan pelantikan perunding.

Bolehkah lebih daripada seorang pekerja syarikat dibenarkan untuk mendaftar di Portal InvestMalaysia?

Ya. Sebuah syarikat boleh mendaftarkan lebih daripada seorang pekerja sebagai Orang Perhubungan untuk mengurus akaun InvestMalaysia.

Bagaimanakah cara untuk menambah lebih ramai pekerja sebagai Orang Perhubungan untuk syarikat saya?

Setiap pekerja perlu mendaftar akaun di Portal InvestMalaysia sebelum mereka boleh ditambah sebagai Orang Perhubungan untuk syarikat.

 

Kemudian, Orang Perhubungan tersebut harus mengedit Profil Syarikat dan klik ‘Tambah Rekod’ di bahagian Orang Perhubungan. Langkah yang sama terpakai untuk sebarang perubahan pada Orang Perhubungan untuk syarikat.

Saya ingin memohon Lesen Pengilang dan terdapat empat (4) pilihan iaitu projek baharu/regularisasi/pembesaran/pelbagaian. Pilihan manakah yang harus saya pilih?

Untuk syarikat baharu yang belum memulakan sebarang pengeluaran komersial, sila pilih pilihan ‘Lesen Pengilang Baharu’.
Untuk syarikat sedia ada, sila rujuk penerangan jenis Lesen Pengilang yang berbeza di bawah:-

  • Lesen Pengilangan Regularisasi – syarikat perkilangan sedia ada (dahulunya dikecualikan daripada Lesen Pengilangan) yang telah mencapai syarat utama Lesen Pengilangan iaitu dana pemegang saham sebanyak RM2.5 juta dan ke atas ATAU tenaga kerja sepenuh masa sebanyak 75 orang atau lebih.
  • Lesen Pengilangan Pembesaran – syarikat perkilangan berlesen sedia ada yang bercadang untuk menjalankan pembesaran kapasiti pengeluaran produk yang diluluskannya.
  • Lesen Pengilangan Pelbagaian – syarikat perkilangan berlesen sedia ada yang bercadang untuk menjalankan projek pelbagaian untuk mengeluarkan produk tambahan.

Saya memiliki sebuah syarikat sedia ada. Saya ingin memohon Lesen Pengilang sebagai projek regularisasi/pembesaran/pelbagaian tetapi sistem tidak membenarkan saya memilih jenis permohonan ini. Bagaimanakah cara untuk meneruskannya?

Sila kemas kini rekod anda yang diluluskan dengan MIDA di bahagian Profil Industri. Selepas rekod disahkan oleh MIDA, anda akan dapat memilih jenis permohonan Lesen Pengilang tersebut.

Bagaimanakah cara untuk memohon permohonan Pasca Kelulusan? [cth. Pasca Kelulusan (Lesen Pengilang), Pasca Insentif, Pasca Kelulusan RERO, Pasca Kelulusan Geran, dll.]

Sila kemas kini rekod anda yang diluluskan dengan MIDA di bahagian Profil Industri. Selepas rekod disahkan oleh MIDA, butang Tindakan akan diaktifkan dan senarai permohonan Pasca Pelesenan / Pasca Insentif akan tersedia.

Saluran Pembayaran MIDA

Saluran Pembayaran MIDA boleh diakses melalui https://mpaychannel.mida.gov.my/.

Apakah itu Saluran Pembayaran MIDA?

Saluran Pembayaran MIDA ialah gerbang pembayaran berasaskan Internet yang membolehkan pembayaran masa nyata untuk pembelian dalam talian bagi produk, perkhidmatan atau pembayaran bil. MIDA menawarkan perkhidmatan ini untuk memudahkan dan mempercepat proses pembayaran untuk pihak berkepentingannya. Ketahui lebih lanjut mengenai portal tersebut di sini: https://mpaychannel.mida.gov.my/.

Adakah nama pengguna dan kata laluan sama dengan akaun saya di Portal InvestMalaysia?

Tidak. Saluran Pembayaran MIDA ialah laman web yang berasingan dan tidak dipautkan ke Portal InvestMalaysia. Jika anda pengguna baharu, sila teruskan mendaftar akaun baharu.

Bolehkah saya membuat pembayaran secara tunai atau melalui pemindahan wang?

Tidak. Buat masa ini, pembayaran hanya boleh dibuat secara dalam talian melalui https://mpaychannel.mida.gov.my/.

Adakah mata wang asing selain Ringgit Malaysia (MYR) diterima untuk pembayaran?

Tidak. Bayaran hanya diterima dalam Ringgit Malaysia (MYR).

Apakah kaedah pembayaran yang diterima?

Kami menerima pembayaran melalui kad kredit, “Business-to-Business” (B2B), “Business-to-Consumer” (B2C) dan ‘e-wallet’.

Saya ialah Orang Diberi Kuasa untuk dua (2) syarikat dan telah mendaftar akaun di Saluran Pembayaran MIDA. Bolehkah saya membeli sijil digital untuk syarikat saya yang satu lagi di bawah akaun yang sama atau adakah saya perlu mendaftarkan akaun baharu?

Tidak. Anda perlu mendaftarkan akaun baharu untuk syarikat yang satu lagi.

Bagaimanakah cara untuk mendapatkan salinan resit untuk pembayaran Sijil Digital saya?

Resit boleh dicetak dilaman sesawang https://mpaychannel.mida.gov.my/

 

Sila hubungi Bahagian Kewangan dan Akaun MIDA untuk mendapatkan bantuan lanjut:

Pengarah Bahagian Kewangan dan Akaun

Telefon: +603-2263 2479

Email: [email protected]

Bahagian: https://www.mida.gov.my/ms/staffdirectory/bahagian-pengurusan-kewangan-dan-akaun/

Sijil Digital

Apakah itu Sijil Digital?

Sijil Digital ialah tandatangan elektronik yang memberi pengesahan kepada Orang Diberi Kuasa melalui penggunaan PIN (Nombor Pengenalan Peribadi). Pengesahan Sijil Digital memastikan syarikat telah melantik wakil yang dipercayai sebagai Orang Diberi Kuasa untuk tujuan Sijil Digital.

Mengapakah saya memerlukan Sijil Digital?

ASijil Digital diperlukan untuk penyerahan permohonan melalui Portal InvestMalaysia.

Berapakah kos dan tempoh sah Sijil Digital?

Kos Sijil Digital ialah RM1,000 untuk tempoh sah selama dua (2) tahun.

Bagaimanakah cara untuk membuat pembayaran?

Pembayaran untuk Sijil Digital mesti dibuat melalui Saluran Pembayaran MIDA di www.mpaychannel.mida.gov.my.

Saya telah membuat pembayaran untuk Sijil Digital saya dan mendaftar di laman web POS Digicert MYCRS seperti yang diminta oleh Portal InvestMalaysia. Apakah yang harus saya lakukan seterusnya?

  • Pendaftaran Sijil Digital anda akan diluluskan dalam masa 1 hingga 3 hari bekerja.
  • Semak alamat e-mel berdaftar anda untuk e-mel daripada [email protected].
    Akan terdapat pautan untuk penciptaan pin dan cabaran penyediaan pin. Klik pada pautan dan ikut arahan pada skrin.
  • Sebaik sahaja anda berjaya mencipta pin anda, log masuk ke Portal InvestMalaysia dan pergi ke Profil Syarikat – tatal ke bawah kepada Orang Diberi Kuasa – tatal ke kanan dan klik Sahkan Digicert.
  • • Sistem akan meminta anda memasukkan pin anda. Selepas selesai, status Sijil Digital anda akan bertukar menjadi Disahkan dan anda boleh menyerahkan permohonan anda di InvestMalaysia Portal.

Bagaimanakah cara untuk menyemak status permohonan Sijil Digital saya?

Pergi ke https://mycrs.posdigicert.com.my/. Log masuk dan semak status di bawah bahagian Pengurusan Sijil.

Saya dimaklumkan bahawa Sijil Digital saya telah diluluskan dan e-mel daripada [email protected] telah dihantar kepada saya tetapi saya tidak menerimanya. Apakah yang harus yang saya lakukan?

Sila semak tetapan e-mel anda kerana e-mel untuk kelulusan Sijil Digital mungkin telah dihantar ke folder spam/sarap anda. Jika anda tidak menemui e-mel tersebut, sila semak dasar IT syarikat anda sama ada terdapat sebarang sekatan daripada pengirim ‘no-reply’. Pelayan syarikat anda perlu membenarkan penerimaan e-mel daripada pengirim ‘no-reply’.

Saya masih belum menerima kelulusan Sijil Digital selepas 3 hari bekerja. Apakah yang harus saya lakukan?

Sila hubungi Pegawai Perkhidmatan Pelanggan kami di talian 03 – 2267 3633 atau log laporan di https://investmalaysia.mida.gov.my/EIP/CustomerService.aspx.

Saya berjaya mencipta pin dan status pin adalah aktif di laman web POS Digicert MYCRS. Namun, apabila saya mengklik ‘Sahkan Digicert’ di Portal InvestMalaysia, sistem menunjukkan mesej “ID anda belum mempunyai sebarang Sijil Digital, sila daftarkan yang baharu di laman web DigiCert”. Apakah yang harus saya lakukan?

Semak maklumat di ruang Kad Pengenalan / No. Pasport bagi Orang Diberi Kuasa. Pastikan maklumat berikut dan cuba lagi:-

  • Bagi warga Malaysia, masukkan nombor Kad Pengenalan anda tanpa sebarang sengkang “-” (cth. 770101101001)
  • Bagi bukan warganegara Malaysia, masukkan nombor pasport anda tanpa sebarang aksara khas (cth. P121234)

PIN saya disekat. Bagaimanakah cara untuk menetapkan semula PIN saya?

Pergi ke laman web POS Digicert MYCRS. Klik butang TETAPKAN SEMULA PIN yang terletak di sebelah kanan atas halaman web. Masukkan NRIC atau Nombor Pasport anda (tanpa sebarang sengkang atau aksara khas). Semak alamat e-mel berdaftar anda untuk e-mel daripada [email protected]. E-mel ini mengandungi pautan untuk menetapkan semula PIN anda. Klik pada pautan dan ikut arahan pada skrin untuk meneruskannya.

Orang Diberi Kuasa dalam syarikat saya sudah mempunyai Sijil Digital (sijil dikeluarkan) tetapi kami tidak dapat menyerahkan permohonan kami. Apakah yang harus saya lakukan?

Sila sahkan Sijil Digital anda di Portal InvestMalaysia:

  • Pergi ke Profil Syarikat – tatal ke bawah kepada Orang Diberi Kuasa – tatal ke kanan dan klik Sahkan Digicert.
  • Sistem akan menggesa anda memasukkan pin anda.
  • Selepas selesai, status Sijil Digital anda akan bertukar menjadi disahkan dan anda boleh menyerahkan permohonan anda.

Bagaimanakah cara untuk mendapatkan salinan resit bagi pembayaran Sijil Digital?

Sila hubungi Bahagian Kewangan dan Akaun MIDA untuk mendapatkan bantuan:

 

Pengarah Bahagian Kewangan dan Akaun

Telefon: +603-2263 2479

Maklumat Perhubungan Bahagian https://www.mida.gov.my/ms/staffdirectory/bahagian-pengurusan-kewangan-dan-akaun/

Saya telah membeli Sijil Digital terus dari laman web POS Digicert MYCRS. Namun, saya memerlukan bayaran balik. Bagaimanakah cara untuk meminta bayaran balik?

Sila hubungi POS Digicert di talian 03 – 8800 8008 atau e-mel [email protected].

Saya mempunyai dua (2) syarikat. Bolehkah saya menggunakan Sijil Digital yang sama untuk kedua-dua syarikat?

Tidak. Setiap syarikat perlu mempunyai Sijil Digital yang tersendiri. Sijil Digital terikat dengan Kad Pengenalan Orang Diberi Kuasa dan nombor Pendaftaran Syarikat (ROC).

Pelarasan Harga untuk Sijil Digital (DigiCert)

Berapakah harga terkini DigiCert?

Berkuatkuasa mulai 6 Jun 2023, harga terkini Sijil Digital (DigiCert) ialah RM1,000 untuk tempoh sah selama dua (2) tahun.

Berapa lamakah tempoh sah laku DigiCert?

Dua (2) tahun dan syarikat boleh memperbaharui DigiCert selepas dua (2) tahun./a>.

Tarikh kuat kuasa harga terkini DigiCert?

6hb Jun 2023

Mengapakah harga DigiCert dinaikkan?

Semakan terakhir pelarasan harga telah dibuat pada 2017. Sistem dalam talian MIDA telah ditambahbaik sejak 1 April 2021 yang membolehkan pihak berkepentingan memohon pelbagai perkhidmatan melalui portal InvestMalaysia.

Apakah perbezaan antara sistem sebelum ini dengan sistem atas talian MIDA yang terkini?

Sebelum ini, sistem ini hanya menyediakan satu (1) modul aplikasi dan kini telah ditambah baik sehingga dua puluh lima (25) modul aplikasi.

Adakah sebab lain mengapa harga dinaikkan?

Pelarasan ini perlu disebabkan peningkatan kos penyelenggaraan dan peningkatan infrastruktur dalam talian kami.

Yuran Penilaian dan Pengeluaran

Sebagai sebahagian daripada komitmen MIDA untuk meningkatkan kecekapan dan menyampaikan perkhidmatan yang lebih baik kepada pelabur, kami memperkenalkan yuran penilaian dan pengeluaran untuk permohonan yang dikemukakan kepada MIDA yang akan berlaku secara beransur-ansur, berkuat kuasa dari 6 November 2023. Caj nominal ini termasuk permohonan pemprosesan komprehensif, menghasilkan dan menghantar dokumen/status yang diminta, dan mengekalkan infrastruktur dan prestasi sistem dalam talian.

 

Butiran lanjut boleh didapati di Soalan Lazim di laman web MIDA dan Portal InvestMalaysia dan ia boleh dimuat turun di sini.

wpChatIcon