B. Melayu
contrastBtngrayscaleBtn oku-icon

|

plusBtn crossBtn minusBtn

|

This site
is mobile
responsive


Ni Hsin perkenal dua model motosikal elektrik

Ni Hsin perkenal dua model motosikal elektrik

22 Nov 2022

Ni Hsin EV Tech Sdn Bhd (NH EV Tech), anak syarikat milik penuh Ni Hsin Group Bhd melancarkan dua model motosikal elektrik (EV), EV Tailg Ebixon ke pasaran tempatan.

Dua model berkenaan yang dipasang di kemudahan pembuatan NH EV Tech di Seri Kembangan, Selangor itu hadir dengan pilihan Tailg Ebixon Bold dan Tailg Ebixon Torq, masing-masing untuk kategori kegunaan persendirian dan komersial.

Pengarah Urusan NH EV Tech, Khoo Chee Kong, berkata pelancaran motosikal EV itu menandakan kejayaan dan pencetus perubahan kepada syarikat selepas lebih dua tahun bekerja keras bermula daripada konseptualisasi, penyelidikan dan pembangunan (R&D), percubaan dan kesilapan, serta kerjasama rapat dengan rakan kongsi, Dongguan Tailing Motor Vehicle Co Ltd.

“Motosikal pertama yang kami uji ialah motosikal enjin pembakaran dalaman (ICE) yang tidak cekap kerana ia membebankan dan mahal, dan kami mahukan kenderaan yang mesra alam. Selepas beberapa siri percubaan dan pengalaman, motosikal elektrik yang bersih dan mempunyai pelepasan asap sifar berjaya dibangunkan, sebagai Blackbixon Coffee Bike tahun lalu.

    “Kami menyedari bahawa terdapat pasaran untuk mesin yang dibina khas ini. Pandemik COVID-19 telah menyebabkan lonjakan dalam e-dagang dan oleh itu permintaan terhadap perkhidmatan penghantaran.

    “Motosikal adalah pilihan yang popular untuk masa penghantaran yang lebih cepat dan penyelenggaraan yang rendah. Memandangkan pemanasan global, motosikal EV masuk akal kerana ia cekap tenaga dan lebih murah untuk diselenggara,” katanya dalam satu kenyataan.

    Chee Kong berkata, terdapat banyak peluang untuk penggunaan EV, dengan kerajaan menyediakan insentif dalam bentuk pelepasan cukai untuk pemasangan atau pembuatan EV, bahagian komponen, dan pembangunan ekosistem seperti kemudahan pengecasan.

    “Kerajaan serta syarikat berkaitan kerajaan (GLC) juga dijangka menerima pakai penggunaan EV. Selain itu, pasaran skuter elektrik dan motosikal global dianggarkan berkembang pada kadar pertumbuhan tahunan dikompaun (CAGR) 10.2 peratus kepada AS$93.9 bilion (RM429.54 bilion) menjelang 2031 daripada AS$35.3 bilion (RM161.48 bilion) pada 2021.

    “Sasaran kami ialah menjual 15,000 unit motosikal EV Tailg Ebixon setahun dalam tempoh tiga tahun akan datang meliputi rantau Asia Pasifik. Kami sedang berunding dengan beberapa organisasi, GLC, agensi kerajaan dan peniaga untuk mempromosikan, memasarkan serta mengedarkan motosikal EV di rantau ini.

    “Model perniagaan kami merangkumi modul jualan langsung dan sewa milik kepada perniagaan serta pengguna,” katanya.

    Beliau menjelaskan, syarikat itu memberi penekanan terhadap tanggungjawab sosial dan alam sekitar sambil mewujudkan aliran pendapatan hijau dalam perdagangan karbon dalam aspek pembuatan dan pemasangan motosikal EV, di mana pelepasan dianggap sebagai kredit karbon atau offset yang boleh dijual di pasaran karbon seperti pasaran karbon sukarela Bursa Securities Malaysia Bhd (Bursa VCM) yang akan dibuka pada akhir tahun ini.

    “Perniagaan motosikal EV Ni Hsin menjana pengimbangan karbon yang boleh dijual kepada syarikat lain untuk mengurangkan jejak karbon mereka. Bursa VCM akan selain menyediakan ketelusan dalam pasaran kredit karbon, meningkatkan pelaburan dalam projek mengimbangi berkualiti tinggi seperti menanam pokok atau beralih kepada bahan api yang lebih bersih,” katanya.

    Sempena pelancaran dua model Motosikal EV Tailg Ebixon itu, Ni Hsin juga akan menandatangani Memorandum Perjanjian dengan beberapa organisasi, antaranya MIMOS Bhd, Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (PROLINTAS), HAI-O Enterprise Bhd dan PT Winn Pratama Indonesia bagi membantu pemasaran, promosi dan pengedaran motosikal EV terbabit.

    Sumber: Berita Harian

    TwitterLinkedInFacebookWhatsApp
    wpChatIcon